/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FVolkswagen-ID3-Zwickau01.jpg)
Volkswagen överger ”Tesla-modell” nästa år
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
22 dec 2025
Volkswagen-koncernen överger den så kallade agentmodellen för sina elbilar och återgår till en traditionell återförsäljarmodell på den europeiska marknaden. Beslutet omfattar samtliga elbilar i ID.-serien och innebär att återförsäljarna återfår kontrollen över prissättning och lagerhantering. Enligt tyska sajten Electrive backar Volkswagen från den försäljningsstrategi som liknat Teslas direktförsäljningsmodell. Agentmodellen, som introducerades i samband med lanseringen […]
Volkswagen-koncernen överger den så kallade agentmodellen för sina elbilar och återgår till en traditionell återförsäljarmodell på den europeiska marknaden. Beslutet omfattar samtliga elbilar i ID.-serien och innebär att återförsäljarna återfår kontrollen över prissättning och lagerhantering.
Enligt tyska sajten Electrive backar Volkswagen från den försäljningsstrategi som liknat Teslas direktförsäljningsmodell. Agentmodellen, som introducerades i samband med lanseringen av ID.3 år 2020, innebar att Volkswagen centralt satte priserna och skötte faktureringen, medan bilhandlarna agerade agenter mot en fast provision.
Men från och med nästa år sker ett strategiskt skifte där Volkswagen återgår till det klassiska systemet där återförsäljare köper in fordonen och bär den ekonomiska risken för lagret. Enligt Electrive ger detta återförsäljarna möjlighet att själva sätta priser och erbjuda rabatter, vilket inte varit möjligt under agentmodellen.
Förändringen gäller inte bara märket Volkswagen, utan omfattar även koncernsyskonen Audi, Cupra och Skoda. Målet med återgången att öka försäljningsvolymerna genom att ge handlarna större incitament och flexibilitet att sälja elbilar i en mer konkurrensutsatt marknad.
– Vi förlitar oss på våra återförsäljares entreprenöriella styrka – den kan inte ersättas av någon modell, säger Martin Sander, försäljningsdirektör för Volkswagen, till tidningen Handelsblatt.
Beslutet markerar slutet på ett flerårigt experiment där Volkswagen försökte centralisera sin elbilsförsäljning för att utmana nya aktörer på marknaden, framför allt Tesla, som lyckades bygga ett återförsäljarnätverk under egen kontroll på kort tid. För Volkswagen-gruppen blev systemet svårmanövrerat med tanke på att bensinbilar inte gick under samma premisser. Från och med nästa år blir det med andra ord möjligt att pruta direkt med bilhandlaren om man är ute efter en eldriven bil från Volkswagen-koncernen.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F19820x1080_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F1536x2048_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F828x1472_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FLeapmotor-B03X-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNy-MG4-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FMercedes-Tomorrow-XX.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2Fjulklapp_webb.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FToyota-bZ4X-Touring05.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FHongqi-E-HS9-2024-01.jpg)