Blomhäll: ÄNTLIGEN!

Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

6 jul 2020

Ja så skulle jag ropat i rosa overall om jag varit inbjuden till Volvos event där de visade upp sin första elbil. Som tur för dem var jag inte det. Hmm? Misstänkte de något?

Jag är euforisk för äntligen har Volvo visat upp sin kommande elbil (bland de sista av de traditionella biltillverkarna). Något vi alla Sveriges elbilister har längtat efter och ska glädjas över. Även vi som har någon helt annan elbil. Även vi som inte har minsta lilla tanke på att köpa en Volvo XC40 P8 AWD Recharge som bilen så kort och koncist heter.

För det är ju så här: Sverige är Volvo-land. Och det kan inga kinesiska uppköp ändra på.

Genom åren har jag pratat med många kommunpolitiker och tjänstemän. Om elbilar och laddinfrastruktur. Många var småskeptiska, avoga, ointresserade. En vågade till sist säga det rent ut: ”Vi kommer inte satsa på laddinfrastruktur förrän Volvo släppt en elbil.” (Och nej, det var inte en kommun i Göteborgstrakten.)

Med ständigt minskande anslag var det få kommuner som hittills velat satsa på nymodigheten elbilar, tillverkade utomlands, som bara köptes av miljonärer med klimatångest. Varför skulle de stödja rika mäns leksaker?

Allt det där ändrades i samma sekund täckelset föll från Volvos elbil.

Elbilen har nu rullat in i folkhemmet.

Det spelar ingen roll hur Volvos första elbil ser ut. Det spelar ingen roll hur bra den är. Det spelar ingen roll hur många bilar som kommer tillverkas, hur många som kommer köpa dem. Det enda som spelar roll är att nu finns det en svensk elbil byggd av ett svenskt företag och svenskar kan nu bli arbetslösa om Sverige nu inte satsar på elbilar.

Det spelar förresten ingen roll heller att bilen kommer tillverkas i Belgien, och att Volvo numer ägs av kineser. Det är en Volvo i alla fall. Och Volvo är Sverige. Punkt.

Kommunerna får nu en helt annan legitimitet att börja satsa på laddinfrastruktur. Nu är det inte miljonärer med klimatångest saken längre gäller, nu är det Volvo-ägare. Medelsvensson. Spelar ingen roll att bilarna kostar lika mycket. Köper du en elbil undrar folk hur du har råd – köper du en exakt lika dyr Volvo är det plötsligt helt okej …

”Bidrag kommer höjas, skatter kommer sänkas, ladd- infrastruktur kommer byggas. För nu är det ju svenska bilar det gäller!”

Vi har alla sett elbilsundret Norge, vårt oljepumpande grannland som har flest elbilar per capita i hela världen. Men inte har de sina generösa skatterabatter på elbilar på grund av guld och gröna skogar. 

Utan för att de på 1990- och 2000-talet hade sin egen inhemska bilindustri som tillverkade elbilar som Think och Kewet. Eller nja, ”bilar” var väl att ta i. Norska staten ville stödja norsk industri och försökte förmå folk köpa bilarna genom enorma skatterabatter. 

Det gick inte så bra. Tillverkarna gick i konkurs och försvann – men lagen fanns kvar. Och sedan började andra, bättre elbilar dyka upp. Resten är historia

Tittar jag djupt i kristallkulan kan jag se liknande utveckling snart i vårt land. Bidrag kommer höjas, skatter kommer sänkas, laddinfrastruktur kommer byggas. För nu är det ju svenska bilar det gäller! Jag kan rentav i kristallkulans dimma skönja maximala basbelopp för förmånsbilar som magiskt kommer justeras.

Elbilister land och rike runt som stångat sig blodiga mot hyresvärdar och kommuner för att få till några sketna laddstolpar kan äntligen vädra morgonluft. 

För från och med nu är elbilar inte längre bara en konstig nymodighet – nu är de en del av folkhemmet Sverige.

Tibor Blomhäll kör en Tesla Model 3. Familjens andrabil är en Nissan Leaf.  Till vardags är han utvecklingschef på ett it-bolag, och istället för fritid driver han elbilsklubben Tesla Club Sweden. Han bor i villa i en Stockholmsförort.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: