Elbilen logo Meny

Att köpa begagnat

Ekonomi

– Se upp för detta!

Förr i tiden när man köpte en begagnad bil kollade man att växellådan och kopplingen var okej, och frågade om kamremmen var bytt – men vad ska man tänka på när man köper en begagnad elbil?

Text: Tibor Blomhäll | Foto: Fredrik Sandberg

Det första folk frågar om när man diskuterar äldre elbilar är batterierna. Hur länge håller de? Hur vet man i vilket skick de är?

Moderna elbilars batterier beräknas hålla längre än bilens livslängd. Man behöver egentligen inte vara orolig för att de “tar slut” och behöver bytas. 

De flesta elbilar kommer med fem till åtta års garanti på batterierna, men de beräknas hålla mycket längre än så. Biltillverkaren Nissan påstår till exempel att Leafens batterier ska hålla i 22 år. Men batteriernas kapacitet försämras med åren och därmed även bilens räckvidd. Ska man försöka få till en väldigt generell tumregel kan man säga att en elbils batterier försämras med runt 10 procent efter 10 000 mil eller tre år, vilket som nu kommer först. En begagnad elbil har alltså kortare räckvidd än när den var splitterny.

Exakt hur mycket batterierna försämrat varierar dock mellan olika bilmodeller, till och med mellan olika enskilda bilar. Allt från små skillnader i kemikaliernas renhet när batterierna tillverkades till hur batteripacket kyls, hur varmt klimat bilen använts i och hur ofta man snabbladdat påverkar. Vissa batteripack klarar sig bättre, andra lite sämre.

 

Vill man ta reda på hur batterierna mår i just den bil du är spekulant på är det tyvärr ganska svårt, med ett lysande undantag: Nissan Leaf.

Nissan Leafs batterimätare har tolv avlånga segment som visar aktuell laddstatus. Till höger om dem finns det små fyrkanter som ser ut som ett slags skala – men de är mycket mer än så. När batteripacket med tiden åldras och tappar kapacitet släcks skalans segment en och en. Med en enda blick på instrumentpanelen kan man se hur bilens batterier mår. Räkna bara hur många segment i skalan som lyser (inklusive de två röda i botten). Från början är det tolv segment. Översta segmentet släcks när batterikapaciteten har sjunkit till 85 procent av den ursprungliga. Varje ytterligare segment indikerar drygt sex procents kapacitetsförlust. Väldigt enkelt och pedagogiskt.

För andra elbilar är det tyvärr inte alls lika lätt. På vissa modeller kan man ansluta en OBD-läsare och få ut batterikapaciteten men det kräver antingen specialutrustning eller verkstadsbesök.

På Tesla Model S och X kan man ställa in att batterimätaren ska visa så kallad Rated Range. Om man då laddar batterierna fulla kan man se hur lång räckvidd bilen har med en viss standard­förbrukning (värdet som visas beror inte på hur bilen körts tidigare utan är konstant).

Andra elbilar baserar oftast visad räckvidd på hur bilen körts dagen innan. Har säljaren då snålkört med ägg under gaspedalen kan värdet som visas bli imponerande högt – och sedan rasa när du köpt bilen.

Därför är det enda riktigt säkra sättet att kontrollera batteriernas skick faktiskt att ge sig ut på en långtur. Ladda batterierna fulla och åk runt tills halva batteriladdningen har använts. Räckvidden blir då det dubbla. Eller teståk vägen du till exempel tänkte pendla till jobbet. Tänk på att elbilar drar mer ström ju snabbare du åker med dem, och på vintern kan räckvidden sjunka med 30–50 procent. Räkna in dessa faktorer när du tar ditt beslut ifall batterikapaciteten i bilen kommer räcka för dina behov eller inte.

För den viktigaste faktorn är faktiskt inte hur mycket batterierna har tappat i kapacitet – utan ifall bilens batterikapacitet räcker för dina dagliga behov eller inte. Räcker batterierna till dina behov spelar det egentligen ingen roll hur mycket de hade degraderats sedan de var nya.

Det finns dock ett annat, mycket allvarligare problem du kan råka ut för med bilens batterier: Att du inte får dem på köpet. Alla Renaults elbilar såldes fram till 2016 med batterihyra. Batterierna ingick inte i bilens pris utan hyrdes separat med månadshyra. Även vissa av Nissans elbilar har sålts så. Glöm därför inte att fråga säljaren om batterierna ingår i bilens pris eller om de hyrs separat. Det kan annars bli en väldigt otrevlig överraskning när första räkningen för batterihyran dimper ner i brevlådan.

Kontrollera också vilka sladdar som följer med bilen. Saknas laddkabeln eller typ2-kabeln kostar det många tusenlappar att köpa nya. Laddkabeln har vanlig stickpropp i ena ändan, typ2 kabeln används vid laddning vid publika laddstolpar.

Det är inte mycket som kan gå sönder på en elbil. Ingen kamrem att byta, ingen koppling, växellåda eller avgassystem som kan rasa. Rost och dåliga stötdämpare kan dock även elbilar råka ut för, så det bör du kontrollera. Och bromsarna. Elbilar motorbromsas för det mesta med elmotorn, bromsarna används inte lika mycket som på avgasbilar. Ironiskt nog kan därför vissa elbilar få problem med att bromsarna kärvar ihop för att de använts för sällan. Bromsskivor kan också få rostbeläggning av samma anledning. Oftast löses dock sådana problem enkelt genom att slå av regenerativa bromsningen några dagar och använda fotbromsen.

En begagnad elbil är egentligen ett mycket mindre osäkert kort än en begagnad avgasbil som kan ha alla möjliga dolda fel i sina motorer.

Är du inte en mycket händig elbilsentusiast avråder vi däremot bestämt från att köpa elbilar från mindre kända märken eller hemmabyggen. Går något sönder kan du inte lämna in bilen på verkstad.

Vissa aktörer, som till exempel Blocket, erbjuder begagnatförsäkringar som ska göra köp av begagnade bilar tryggare. De är dock knappast värt priset för en elbilist då de oftast koncentrerar sig på sådana komponenter som kan gå sönder på förbränningsmotorer men som inte ens finns i elbilar.

De flesta elbilsmodeller har ägarklubbar på Facebook eller andra sociala medier. Är du spekulant på en elbil kan du få många goda tips och råd där.

Fakta / BATTERIGARANTI

Nissan Leaf8 år16 000 mil66%
Renault Zoe 5 år10 000 mil75%
BMW i38 år10 000 mil70%
Volkswagen8 år16 000 mil?
Tesla S/X8 årobegränsad?70%
Trillingarna*5 år5 00070%
* Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero, Peugeot iOn

Fakta/ ATT HÅLLA KOLL PÅ

  • Ingår batterierna i köpet eller tillkommer batterihyra?
  • Medföljer ladd- och typ 2-kabel?
  • På Nissan Leaf: Hur många segment kvar på batteristapeln?
  • Ladda fullt och ta en testrunda. Verkar bilen ha utlovad räckvidd? … och så det vanliga med bromsar, fjädring, rost och stötdämpare.

Snabbintervju/ Dimitrios Lenis, VD på Mobility Motors.

Mobility Motors är Sveriges största Nissan-exklusiva återförsäljare.

Mobility Motors har tre begagnade Leaf inne när vi besöker dem, för för kring 200 000 kronor styck. 

– Marknaden börjar mogna. Till en början var det kom-

muner och företag som köpte den, men nu ser vi att privatpersoner har börjat titta på elbilar, säger Dimitrios Lenis. 

Vad bör man tänka på när man köper en begagnad elbil?

– Även om det inte finns exempelvis kamrem eller olje- filter i elbilar ska man kolla att bilen har en fullstämplad servicebok. Det är fortfarande ett skydd. Det visar att ägaren har tagit hand om sin bil. Det finns slitdelar även i elbilar som behöver bytas. Och har man inte gjort service kan man bli utan garantier. 

De flesta begagnade bilar verkar ju gå till Norge, stämmer det?

– Allt fler bilar stannar i Sverige nu, ser vi. Och det vill vi ju att de ska göra.  

Så efterfrågan börjar komma?

– Ja, det finns en bra efterfrågan på begagnade elbilar, helt klart. 

Enkelt att kolla hur Nissan Leafs batterier mår: översta
segmentet på skalan vid batterimätaren saknas = batterierna har tappat 15% av sin ursprungliga kapacitet.
Dimitrios Lenis

Begagnad elbil- så mycket kostar det

Priserna på begagnade elbilar varierar – precis som på alla begagnade bilar – efter skick, antal körda mil och efterfrågan. Störst är utbudet av Renault Zoe och Nissan Leaf, vilket inte är så konstigt eftersom de länge hört till de vanligaste elbilarna på vägarna i Sverige. Här har vi samlat några exempel somvisar ungefär var begagnatpriserna ligger.

PRISEXEMPEL:

Citroen C-Zero 2012, 3 700 mil, 93 900 kr.

VW e-Up! 2016, 5 500–5 999 mil, 146 000 kr.

Nissan Leaf 24 kWh, 2013, 4 500–4 999 mil, 129 900 kr.

Nissan Leaf Acenta 30 kWh, 2017, 2 500–2 999 mil: 189 900 kr.

Renault Zoe R90 41 kWh, 2018, friköpt batteri, 1 100 mil: 239 000.

Tesla Model S P85+, 2013, 17 000–17 499 mil: 475 000 kr.

Tesla Model S 75D, 2016, 7 000 mil: 580 000 kr.

Tesla Model X 90D 7-sits, 2016, 6 500–6 999 mil, Med fri super- charging: 819 000 kr.

Prisexemplen är hämtade från Blocket i november 2019.

Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

PUBLICERAD: 2020-06-22