Cupra Tavascan: ”Gillar du det inte – köp något annat!”

Joakim Dyredand

Joakim Dyredand

2 okt 2023

Tavascan är kompromisslös, menar Cupra. Eller är detta bara ännu en suv-coupé på MEB-plattformen? Joakim Dyredand åker till Berlin, blundar för säljsnacket och ser en snygg bil – som dock kommer sent till festen.

Tavascan ligger i nordöstra Spanien. Men vi (som i motorjournalister från hela världen) befinner oss i Berlin. Närmare bestämt i Hangar 5 på ex-flygplatsen Tempelhof.

I Tavascan bor drygt 100 personer, vi är mångdubbelt fler här.

Det är nämligen en viktig afton för Cupra, den rebelliska utbrytaren från Seat. Snart ska märkets andra helelektriska bil, med samma namn som den spanska byn, presenteras.

Oerhört skulpturalt. Föraren sitter verkligen omsluten. Knapp till varningsblinkers lättfunnen.

Men först ska märkets rebelliska vd, Wayne Griffiths, presentera siffror om hur bra det går, ge beröm till sina medarbetare, dra fler siffror och ta oss tillbaka till 2019. Det var nämligen då, på bilsalongen i Frankfurt, som konceptbilen Tavascan visades.

Nu har drömmen blivit verklighet, hjälten (jo, Cupra omnämner sina bilar som hjältar) är äntligen ”one of us”. 

När två exemplar av Tavascan intagit scenen ska Wayne lämna över till andra medarbetare som i tur och ordning är ”one of us” och hälsas med ”high five” när de byter plats med Wayne i rampljuset. 

Alla är ungdomligt klädda och när det är dags för gruppbild gör hela Cupra-gänget någon variant av rock ’n’ roll-tecknet mot kameran.

Den här artikeln börjar innehålla en oroväckande stor mängd låneord, men ett till behövs: ”story telling”. När en produkt ska lanseras i dag krävs en historia, ett tema, en noga uträknad strategi helt enkelt. 

”Tavascan tar företagets elektrifieringsresa i en ny riktning med en exponentiell impuls som går ut på att skapa emotionella elbilar som bryter mot konventionella regler och levererar för en ny generation bilälskare.” Wow! Eller vänta, ska jag beskriva Tavascan nöjer jag mig med att torrt konstatera att detta är ännu ett derivat på meb-plattformen. Här finns redan suv-coupéer som Audi Q4 e-tron Sportback, VW ID 5 och Skoda Enyaq Coupé. 

Det är absolut inget fel på den spanska designen. Personliga preferenser styr om den är snyggare än ovan tre nämnda. Med 250 kW kommer Tavascan vara MEB-kvartettens mest effektstinna bil. Men hur länge? Och med tanke på att leveranserna startar först 2024 kommer ett batteri på 77 kWh med maxladdning på 135 kW hinna bli mediokert på en tekniskt skenande marknad.

Produktionen kommer att ske i Anhui, Kina. Det skapar långa leveranstider. Hur det påverkar priset är för tidigt att avgöra. 

Vd Wayne Griffiths gav en hint om framtiden, Dark Rebel är en äkta sportbil.

”Bilpriser kommer vara volatila en längre tid. Därför kan jag inte ge någon prisindikation i dag”, säger vd Wayne Griffiths.

”Som tur är säljs en Cupra genom att vara åtråvärd snarare än som en instegsbil med rabatter. Det är inte säljsnack, det är för att vi gör bra bilar. Således kan vi hålla upp våra priser, men vi vill inte bli premium, lyx eller snobbiga. Vi vill sticka ut för att vi står för något, inte för att vi har pengar eller status.”

Cupra har medvind. Och Tavascan kommer nog att ta marknadsandelar. Det är brådis dock, mycket hinner ske innan Q1 2024. Fint folk kommer sent. Gäller det även en rebellisk bil?

Werner Tietz, Vice verkställande chef för forskning och utveckling

”Jag håller inte med om att vi är sena.”

Varför dröjde Cupras derivat så länge – är det ett koncernbeslut?

– Jag håller inte med om att vi är sena. Vi har väntat på att de två elmotorerna med totalt 250 kW effekt skulle bli redo för lansering. Eventuellt dröjsmål har inget med beslut från koncernen att göra. Det finns en flaskhals i att vi måste producera hela lanseringskvoten, ett antal tusen bilar, vid fabriken i Kina, innan dessa kan skeppas till Europa.

Den maximala effekten om 170 kW i Born e-Boost är bara tillgänglig under kort tid och när många
parametrar uppfylls, är det samma sak med dessa 250 kW?

– Homologiseringen är inte helt klar så jag kan inte gå in på parametrar. Men vi har ett klart större fönster nu där maximal effekt är tillgänglig.

Batteriutvecklingen är snabb. Eftersom bilen lanseras först 2024, kan större batteri än det ni presenterar nu vara aktuellt vid säljstarten?

– Nej, 77 kWh är det batteri som gäller. Om du tänker på VW ID 7 med 86 kWh-batteri så rör det sig om ett fysiskt större batteri i en bil med längre axelavstånd.

Jorge Diez, Designchef Cupra och Seat

”Vi tänjer gränser.”

Hur har ni arbetat för att differentiera Cupra från Seat med tanke på att även Seat står för ungdomlighet och sportighet?

– En sak har båda gemensamt, sitt spanska ursprung, och det speglas i uttrycksfull och högljudd form. Seat är sportigt, absolut, men ska även tilltala den större massan. För Cupra behöver vi inte kompromissa. Här kan vi ta ut svängarna, riskera mer. Designen kanske inte tilltalar alla, men för oss ger det möjligheten att vara mer äkta. Vi behöver inte spä ut rödvinet med vatten …

Målet är att lansera Cupra globalt och då måste många olika kulturer gilla designen. Fransk smak är inte som koreansk …

– Sant, men om du försöker tillgodose alla förlorar du din själ. Vi är de vi är och vi tänjer gränser. Gillar du det inte – köp något annat.

Kaxigt! Men ärligt talat, så extrem är inte designen. Vad är vågat med Tavascan?

– Bilen är högljudd. Titta på fronten som ser ut att ha en svart mask. Just elbilar tenderar att bli minimalistiska och karaktärslösa. Vi satsar i stället på skulpturalt och element som sticker ut. Vi kommer vara först med belyst logotyp i fronten. När vi bestämde oss för det var det fortfarande inte lagligt. Vi visste att förändringar var på gång men det var svårt att övertyga ledningen. Men vi vågade! Till sist har våra bilar unika karaktärer, de ska inte likna varandra. Därför bär de också matchande spanska ortsnamn, de heter inte bara 1, 2 eller 3 som flertalet konkurrenter.

Många tillverkare pratar om återvinning och hållbarhet när det kommer till interiörkomponenter, men inte Cupra. Varför?

– På Cupra satsar vi på råa och ärliga material. Vår inredning har inte dekorpanel utanpå grundpanelen, det du ser är hela materialet. På så vis slösar vi inte med resurserna. Krom, fanér och läder hör inte heller hemma i en Cupra. Givetvis använder vi en stor andel återvunnet material också.

Reportage från Elbilen 5/2023
Foto: Cupra

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!