EV9: Suven som stakar ut vägen för nya Kia
Carl Undéhn
29 jul 2023
Elsuven EV9 är mer än en ny modell från Kia. Den visar också vart märket är på väg. Och hur Kia ska locka kunder från premiummärken – utan att vara premium.
Bilbranschen är mitt uppe i en enorm förändring. Bensin och diesel ersätts med el. Med alltmer uppkopplade och digitala fordon spelar mjukvaran en viktig roll för upplevelsen.
Men också själva bilen ifrågasätts. Fler än en tillverkare säger sig vilja gå från att vara en biltillverkare till att erbjuda ”mobilitetstjänster”. Exakt vad det innebär kan ibland kännas svårt att greppa. Och så många konkreta produkter har vi ännu inte sett.
Även Kia befinner sig i denna process. Vad vi där faktiskt kan se är att den koreanska tillverkaren med ny och mer vågad design redan omdefinierat bilden av Kia. Därför känns det också logiskt att designchefen Karim Habib tar stor plats vid lanseringen av den sjusitsiga elsuven EV9. En produkt som enligt honom bara är början på det nya Kia. Men också det bästa exemplet hittills.
För när den mindre EV6 visade på fördelar som goda innerutrymmen och snabb laddning med nya elbilsplattformen E-GMP är det med EV9 som den nya designfilosofin får blomma ut. Döpt till ”Opposites United” ska den skapa mer känslor kring Kia. Enligt Karim Habib genom en harmoni i kontrasterna som finns mellan natur och teknik. Hos EV9 mynnar det ut i en bil med både skarpt utseende och praktiska lösningar.
Som en sjusitsig elsuv utmanar Kia EV9 både Mercedes EQS SUV och Volvo EX90. Två märken som gärna ser sig själva i det så kallade ”premiumsegmentet”. Men det är något som Kia inte eftersträvar att bli en del av.
Stolarna fram är tunna, men bjuder ändå
på bekvämligheter som ventilation.
EV9 får en ny, tredelad pekskärm. Men knappar
för vissa inställningar blir kvar.
För trots ny design och teknik i framkant med E-GMP är Kias strategi att utmana premium utan att vara premium. Alltså med ett lägre pris.
– Bra design behöver inte vara dyr. Bara bra genomtänkt, säger Karim Habib.
En slags Ikea-inställning, låter det som.
Även här lyfter han fram plattformen E-GMP som han menar ger hans designers ett bra grundverktyg att jobba med.
– Den ger oss proportioner som tidigare var exklusiva för bilar i premiumsegmentet. Hjulbasen är lång, 3,1 meter, vilket är viktigt hos en elbil för att placera batteriet mellan hjulen. Vi kan även skapa korta överhäng och ställa den på stora hjul, vilket behövs för att klara vikten, säger han.
Exakt vad EV9 väger in på har Kia inte avslöjat. Men som en sex- eller sjusitsig suv är Kia EV9 naturligtvis en stor bil. Den mäter 1,98 meter på bredden och strax över fem meter på längden. Stående framför den höga grillen gör den också ett minst sagt massivt intryck. Men bortsett från fronten känns EV9 ändå inte överdrivet stor. Med sina räta linjer och stora, släta ytor mellan några markanta veck i karossen skapas en enhet som får allt att hänga ihop.
De släta ytorna ska bilda en kontrast till de kraftiga hjulhusen.
EV9 skiljer sig från de flesta andra elsuvar med sin låga midja och mycket glasytor genom stora räta fönster.
– Det ger bilen den upprätta hållning vi ville åt. Här lekte vi med vår ”Opposites United”-filosofi. Kontrasten sker mellan de mjuka och rena ytorna under fönstren och skärmarnas höga och skarpa linjer, säger Karim Habib.
Fast har EV9 inte lite inslag av Kia Soul också?
– Haha, jag tror det har att göra med att bakpartiet är upprätt. Så ja, där finns det en koppling men det var inget vi utgick ifrån, säger han.
Designen lurar också ögat en del. Den boxiga designen är nämligen inte så rätlinjig som den verkar.
– Taket ser rakt ut men egentligen sluttar det ganska mycket. Det är viktigt för att få till en aerodynamisk form av taket tillsammans med en platt botten, säger han.
Något världsrekord i vindtunneln bjuder EV9 inte på. Med ett cd-värde på 0,28 är luftmotståndet hos Kia EV9 jämförbart med Volvo EX90 (0,29).
Stående strålkastare lämnar mycket
plats för en ren – och maffig – front.
Med 52 liters frunk rymmer EV9
en hel del även fram.
– Vi ville kombinera en familjevänlig och bekväm bil med något som utstrålar kapaciteten hos en suv, säger Karim Habib.
Att EV9 riktar sig till familjer blir också tydligt på insidan.
Förutom rymligheten och möjligheten att få den med sju säten hittas där mängder av praktiska detaljer. I baksätet finns en utdragbar låda som kan användas som bord, i sidofönstren hittas inbyggda solskydd och sätet på andra raden både åker fram och vinklas när någon ska stiga in längst bak.
Med det kan det enligt Kia sitta en barnstol monterad på andra raden och ändå vara enkelt att kliva in till tredje raden. Där bak hittas även ventilationsutblås i taket och högtalare som kan återge vad som sägs i framsätet.
Tredje raden är heller inget nödsäte, utan du sitter bra även där. I alla fall så länge stolarna på andra raden är vända framåt. De går att rotera 180 grader när bilen står still för ett slags konferensläge. Men då gäller det att deltagarna inte har allt för långa ben.
De smala bakljusen ger EV9 en minimalistisk – och stor – baklucka.
Förarmiljön och instrumentbrädan domineras av horisentella linjer. I framsätet hittas en utdragen liggande skärm ovanpå instrumentbrädan. Det känns igen från EV6, men här har konceptet vidareutvecklats. EV9 är först ut med Kias nya tredelade skärm med två skärmar på 12,3 tum för förarinformation och infotainment, samt en tredje mindre skärm på 5,1 tum för klimatanläggningen. Utöver det hittas också en head up-display framföra föraren.
Trots den avskalade insidan är EV9 inte helt befriad från fysiska knappar. Klimatanläggningen går till exempel att styra både på skärmen och med knappar. Oanför dem hittas haptiska knappar för snabbval integrerade i instrumentpanelen.
– Vi ser i kundundersökningar att de värdesätter att det inte är 100 procent touchdisplay på insidan, säger Sjoerd Knipping som är marknadschef för Kia Europe.
Insidan rymmer
flera smarta lösningar. Som en utdragbar låda som även är ett bord.
Med andra och tredje raden fälld ryms över 2 300 liter.
Sjoerd Knipping.
För att ytterligare öka platsen på insidan är framstolarna tunna, men innehåller ändå bekvämligheter som ventilation. Och framför allt är det väldigt bekväma. Det tillsammans med möjligheten att ladda 24 mils räckvidd på 15 minuter ger Kia EV9 många fördelar i konkurrensen som bästa långfärdsbil för familjesemester. Att Volvos sjusitsiga EX90 dessutom blivit försenad gör att Kia får ytterligare fördelar på sin hand.
De senaste åren har vi sett flera premiumsuvar med över 500 hästkrafter som klarar 0–100 km/h på runt fyra sekunder. Med EV9 är det tydligt att Kia valde räckvidd framför prestanda.
Fyrhjulsdrivna Kia EV9 GT-Line med 384 hästkrafter gör sprinten 0–100 km/h på 6 sekunder och har en räckvidd på 49,7 mil. Den bakhjulsdrivna basversionen med 203 hästkrafter ger en räckvidd på 54,1 mil och gör 0–100 km/h på 9,4 sekunder. Vridmomentet hos båda är 350 Nm och de använder samma batteri på 99,8 kWh.
– EV9 är inte en perfomancesuv. Den erbjuder räckvidd, ultrasnabb laddning och gott om plats. För den som vill ha mer finns också fyrhjulsdrift med tillräckligt med prestanda för en så stor suv, säger Sjoerd Knipping.
Även när andra raden åker fram och fälls krävs
viss akrobatik för att ta sig in längst bak.
Används alla säten får du nöja dig med
333 literi bagaget.
Räckvidd framför raketfart tror han går hem i Sverige där hastigheterna ändå är begränsade. Men den bakhjulsdrivna basversionen kommer inte tas in här, i alla fall inte till en början. Här får vi Kia EV9 GT-Line och då utan Lidar-radar för självkörande funktioner i nivå 3 på motorväg. Så länge tekniken inte är tillåten här väljer Kia Sverige att sälja bilen utan det.
Med det borde Kia EV9 även få ett lägre pris här än på andra marknader. Vad det blir har Kia ännu inte har avslöjat. Tendenserna pekar ändå på vad som bäst kan beskrivas som ”konkurrenskraftigt”.
– Du kommer få se när vi släpper det! Jag tror det är rätt att säga att priset inte kommer hålla premiumnivå, säger Sjoerd Knipping och understryker:
– Vi har ingen ambition att ses som ett premiummärke.
Foto: Carl Undéhn och Simon Hamelius
Reportage från Elbilen 6/2023