Sandberg: Håller elbilsboomen på att komma av sig?
Fredrik Sandberg
15 mar 2024
Mercedes skrotar planerna på att bara sälja elbilar från 2030. Utbudet ska fortsatt innehålla fossil teknik. GM och Ford skalar ner sina elbilsambitioner.
Elon Musk befinner sig på Twitt … förlåt X, och pratar om p-pillers hormonella effekter. Politiker runt om världen börjar få allt svårare att driva elbilsvänlig politik, delvis eftersom det finns väljare som inte vill att skattepengar ska finansiera dyra bilinköp.
I Sverige har politiken kring transportsektorns utsläpp övergått till ren fars. Om ni inte tror mig, sväng då in på SVT Play och kolla Anders Holmbergs 30 minuter långa intervju med klimatminister Romina Pourmokhtari.
Regeringen har skrotat elbilspremien och reduktionsplikten, utan att ha någon plan B. Ändå ska utsläppsmålen nås. Med nya styrmedel. Men först en utredning, som ska pågå i tre år.
Här kommer en snabbutredning: Satsa allt ni har på att elektrifiera fordonsflottan genom att fram till 2030 se till att det blir prisvärt att köra elbil.
Men frågan är känslig. För de känsliga. Förra numrets krönika där jag påpekade det antiintellektuella i den förda politiken renderade en del läsarmejl, vilket normalt sett ofta är trevligt. Nu blev jag för första gången i mitt liv kallad ”kommunistpack”och ”jävla miljöpartist”.
Det blir med andra ord svårare och svårare att samtala sakligt om det där med elektrifiering av fordonsflottan.
När jag körde Tesla Model 3 i Umeå för några månader sedan dök det upp en epa-traktor framför mig som började spy ut svart rök över bilen. Hö hö.
Fast jag vet inte. Elbilsutvecklingen kommer nog att accelerera ändå. Puerila reaktioner som de ovan nämnda är ett tecken på att en del människor börjar känna sig hotade.
För själva sakfrågan kvarstår liksom. En elbil går för några spänn per mil. De är tysta, de har fantastiska motorer med ett härligt driv, de är ofta rymligare, de har inga utsläpp.
Men visst. Mercedes sålde 12 procent elbilar 2023. Målet var 20 procent.
GM och Ford förlorar stora pengar på elbilar. Samtidigt visar Stellantis att de nu tjänar pengar på elbilar. Gruppen som äger Jeep, Peugeot, Opel, Fiat etc har klagat högljutt under lång tid på att det inte kommer att gå att tjäna pengar på elbilar. Nu har det vänt.
Stellantis säljer små prisvärda bilar. Kanske är det de stora dyra bilarna som blir allt mer svårsålda. Det anser i alla fall Ford.
– Vi gjorde en satsning i det tysta för två år sedan och tog fram ett superbegåvat självständigt team för att skapa en lågkostnadsplattform för elbilar. Det var en liten grupp med några av världens bästa elbilsingenjörer, meddelade Jim Farley när Ford presenterade siffrorna för fjärde kvartalet förra året.
Arbetet leds av Alan Clarke som kom till Ford efter flera år hos Tesla för just två år sedan. Något måste göras. Ford förlorade upp till över 400 000 kronor per såld elbil förra året.
Det här är väl inga nyheter heller, att ny teknik blir utmanande för gamla stora bolag som har kört på i samma hjulspår i decennier.
Och gnället, så är det alltid i början. Jag minns när persondatorerna slog igenom på bred front. Ingen skulle ha något jobb kvar. Datorerna skulle ta över allt. De som testade datorer i jobbet ville sällan gå tillbaka. Vi börjar bli rätt många som inte kan tänka oss att köra fossilkärra igen.