Skaffa elbil: Köpa eller leasa?
Carl Undéhn
29 dec 2023
I valet mellan att köpa eller privatleasa sin elbil blev det senare mångas förstaval. Tills de höjda räntorna fick privatleasingen att tvärnita förra året. Så är det köp som gäller för den som vill skaffa en ny elbil nu? Vi kollade med experten Erik Naessén.
Visst hade det varit skönt med ett klart svar på frågan vad som är smartast. Så enkelt är det inte. Tyvärr. Men trots att ränteläget fortfarande innebär en utmaning för mångas ekonomi är privatleasing helt klart värt att titta på.
– Igen faktiskt, för ett tag var det inte det, säger Erik Naessén som ger råd till både privatpersoner och företag inför beslutet att skaffa en ny bil.
Och visst känns det som att det börjar dyka upp allt fler attraktiva leasingerbjudanden, även om det inte går att jämföra med hur marknaden såg ut när vi hade nollränta. Men Erik Naessén menar att det nu finns allt fler erbjudanden. Det kan därför löna sig att leta lite. Eller helt enkelt fråga.
– Ibland är det nästan så att när du väl sitter där med en säljare finns det bra erbjudande. Men de är inte riktigt så öppna och annonserar inte lika mycket som de gjorde förr, säger han.
En orsak till hemlighetsmakeriet är att inte sabba andrahandsvärdet på bilarna genom att sänka priset för den som vill köpa. För kalkylen med de där riktigt attraktiva leasingerbjudanden går inte ihop med köpespriset. Vilket beror på att någon skjuter till pengar någonstans.
Oftast tillverkarna själva eller importören, med syftet att ta marknadsandelar eller hålla maskineriet i rullning med anställda och kontrakt på beställda material.
– Då gäller det kanske bara 400 bilar och det är ju ett sätt att köpa sig reklam eller uppmärksamhet genom att folk pratar om bilar som kommer ut och snurrar, säger han.
Något som du som kund i slutändan kan dra nytta av. Fast Tesla sänkte ju sina priser kraftigt i början av året. Över en natt blev Model Y 150 000 kronor billigare. Så kan det löna sig att vänta och hoppas att även andra hakar på med ett priskrig på elbilar?
– Det kunde Tesla göra för de har ingen återförsäljarstruktur, inte massa begagnatlager och inga kontrakt med garanterade återköpsvärden som exempelvis Volvo har. Skulle Volvo göra det har direkt både alla osålda nya bilar och de begagnade sjunkit i värde, säger Erik Naessén.
Nu har dessutom även Tesla infört erbjudanden med privatleasing av Model Y från 6 690 kronor i månaden.
– Då skulle jag nog inte vilja chansa på köpa de för de pengarna, säger han.
Men räntan då? När den började stiga var det många med privatleasing som fick kraftigt höjda månadskostnader för sin bil. Räntan är fortfarande hög – och just det gör att finns mer säkerhet för kostnaden om du leasar en bil nu.
– Räntan var från början kanske 500 kronor och sen blev den plötsligt 2 000 kronor. Men grejen är ju att det inte kommer hända igen, för räntan kommer inte dubblas en gång till. Skulle räntan gå upp en eller två procentenheter nu påverkar det väldigt lite. Så nu är risken med en räntechock över, säger han.
Köper du en bil behåller du den ofta längre, vilket påverkar försäkringskostnaden. För när den obligatoriska vagnskadegarantin löper ut efter tre år räcker det inte med halvförsäkring längre.
– Då måste du ta en helförsäkring och tittar vi på till exempel Tesla Model Y kan halvförsäkring kosta 500 kronor i månaden men helförsäkring 1 300 kronor. När du leasar är det oftast på max tre år så då är du på ”rätt sida” av det här hela tiden, säger han.
Ett alternativ kan vara att ta över leasingkontrakt, både för att korta tiden och eventuellt komma över ett intressant erbjudande. Men där gäller det att vara extra vaksam, menar Erik Naessén.
– Det är lite som att ta över en lägenhet utan att hyresvärden gjort en flyttstädning. Risken är om den andra har gjort några skador på bilen, då blir du ansvarig för det. Däremot kan det ibland vara prisvärt att leasa en begagnad bil, säger han men påpekar att det är ganska ovanligt.
Det är alltså en hel del som talar för leasing igen. Därmed inte sagt att det är en universallösning för alla.
– Det finns ju vissa nackdelar med privatleasing. Som att man är bunden med en viss avtalstid, vilket kan vara ett problem om man blir av med jobbet, säger Erik Naessén och fortsätter:
– Sen har du ju det här med ”övermil” om du kör mer än du tänkt. Och en eventuell kontantinsats som måste räknas in i kalkylen ovanpå månadskostnaden.
Det är ju en självklarhet men bör alltså sägas igen: läs noga igenom vad du skriver under. Det är den bästa försäkringen mot oväntade överraskningar under leasingtiden.
I kalkylen över vilken lösning som lönar sig på sikt är det också viktigt att väga in begagnatmarknaden för elbilar.
– Med facit i hand är det nog en del som hade tjänat på att köpa med tanke på att priserna på begagnatmarknaden för elbilar har legat så högt. Men nu kommer den nog svänga över för att bli lite mer normal. För det har ju varit lite ”High Chaparall” i begagnatvärlden, säger Erik Naessén.
Han syftar på de höga priserna för begagnade elbilar som inte sällan överstigit vad de kostade som nya. Även i fortsättningen räknar han med ett bättre restvärde för en bil med eldrift än förbränningsmotor.
– Men det kommer inte vara så att du kan hämta ut en ny bil varje år utan att det kostar dig något i värdeminskning.
TIPS: Vill du veta mer?
Erik Naessén har skrivit boken ”Elbilar & laddhybrider – allt du vill veta och mer därtill”. Tjänsterna han erbjuder hittas på elbilsexpert.com.