Snabbspår till elektrifiering: Trailers med batteripack
admin
13 mar 2023
Elektrifieringen av de tunga transporterna går väldigt fort, men det finns många lastbilar på våra vägar och det kommer bli både dyrt och ta tid att byta ut hela flottan av transportfordon. Eldrivna trailers är på väg att bli en riktigt smart lösning som snabbt kan sättas in för att minska transportsektorns miljöpåverkan och minska förbrukningen av drivmedel oavsett dragfordon.
Text och Foto: Stefan Nilsson
Det finns olika lösningar för hur en lastbil konfigureras. Den vanligaste lösningen ute i Europa är trailerdragare med trailer, två- eller treaxlad bil med vändskiva och en trailer kopplad till bilen. En stor fördel med trailerdragare och trailers är att åkaren har sin trailerdragare, sedan kör han trailers åt olika uppdragsgivare och det kan vara allt från tanktrailers till trailers för styckegods och specialtrailers.
Trailer Dynamics och Krone Commercial Vehicle Group har tagit fram en lösning som de kallar eTrailers. Det handlar om trailers med egen elektrisk drivning som gör det möjligt att stödja körningen av dragfordonet.
En specialutvecklad komponent använder ett patenterat sensorsystem som anpassar trailerns drivning mot dragbilens drivning utan mekanisk eller elektrisk koppling dem emellan. Detta för att inte trailern i något läge ska kunna skjuta på dragbilen och skapa instabila köregenskaper. Systemet gör det också möjligt att återvinna energi vid inbromsning.
Det stora logistikföretaget DB Schenker ser eTrailers som en viktig del i den gröna omställningen inom landtransporter. Logistikjätten har tecknat ett samarbetsavtal med Trailer Dynamics och Krone Commercial Vehicle Group för 2 000 eTrailers. Ett avtal där de första exemplaren rullar ut på vägarna 2024. Samarbetet beskrivs som ett genombrott för att säkerställa hållbara transporter från A till B över längre sträckor.
– Användningen av eTrailers ger oss en fördel i övergången till en helt co2-fri flotta och kommer vara en permanent del av vår kommersiella fordonsflotta på sikt. Det här markerar ett viktigt steg i våra ansträngningar att minska vårt miljöavtryck till noll, säger Wolfgang Janda, på DB Schenker.
eTrailerns kör styrsystem fungerar helt oberoende av dragbilen, vilket betyder att dessa trailers kan användas med lastbilar från alla tillverkare. eTrailers stödjer diesel-, gas-, el- och vätgasdrivna trailerdragare.
Snabbfakta: Eldrivna trailers
- Släpvagnarna kan utrustas med batterier på 300 kWh, 450 kWh eller 600 kWh.
- Utökar räckvidden för elektriska lastbilar med upp till 500 km samt minskar bränsleförbrukningen avsevärt för konventionella diesellastbilar.
- Kan minska CO2-utsläppen med upp till 40 procent.
- Eldrivna trailers med så här stor batterikapacitet öppnar också för en seriös V2G-lösning där åkaren kan stödja elnätet med ström vid hög efterfrågan (läs: även höga priser), och på så vis öka intäkterna.