170 forskare: klimatvinst från elbilar bygger på felaktig beräkning
Carl Undéhn
28 jun 2021
Elektrifiering av vägtransporter spelar en avgörande roll för att nå Sveriges klimatmål. Nyligen presenterades också en utredning som föreslår ett förbud mot försäljning av ny fossilbilar i Sverige från år 2030.
Även på andra håll driver politiken på allt mer för att skynda på en omställning till eldrift av fordonsflottan och i Europa ökar antalet elbilar snabbt. Räknar man in både elbilar och laddhybrider är den europeiska elbilsmarknaden nu nästan lika stor som den i Kina.
Men en grupp på 170 internationella forskare säger nu att elbilars bidrag till att minska utsläppen av koldioxid kanske inte är så stor som man trott.
I ett öppet brev till EU-kommissionen skriver forskarna att de har en ”stor oro” för att beräkningarna av klimatvinsten med elbilar bygger på en ”otillräcklig kalkyl”. Forskarna argumenterar att koldioxidutsläppen i EU år 2030 kan vara det dubbla mot vad kommissionen räknat ut.
Felet ligger enligt forskarna på var strömmen kommer ifrån. I aktuella beräkningar antas en stor andel av strömmen till elbilar komma från förnyelsebara källor som sol och vind. Men i takt med att elbilarna blir fler ökar behovet av el som då måste täckas med ström från fossila källor, menar forskarna.
De vill istället se mer politiskt stöd för syntetiska bränslen som de menar kan minska utsläppen med 25 procent jämfört med traditionell bensin och diesel. Med syntetiska bränslen kan ”alla medborgare i EU bidra till att minska utsläppen av koldioxid, även med 20 år gamla fordon”, skriver forskarna. Till år 2040 anser de att det är möjligt att helt fasa ut fossila bränslen.
En av forskarna som skrivit under brevet är Bengt Johansson, professor vid Chalmers i Göteborg där han forskar kring förbränningsmotorer.
– Hur man räknar på elen finns det många bud om. Vi i Sverige vill gärna räkna på svensk elmix även om vi är kopplade mot resten av Norden och även resten av Europa via ett antal länkar, säger Bengt Johansson.
Problemet enligt honom är hur behovet ska kunna täckas över hela året. Han menar att det gärna lyfts fram att vi kan producera solel i Sverige under sommaren som även kan exporteras till andra EU-länder för att sänka behovet av el från kolkraftvert.
– Men samma argument används inte i november när det är mörkt och man vill ladda en elbil. Skulle man göra det blir slutsatsen att marginal-el kommer från kol eller naturgas. En elbil är då klart sämre än en biobränsledriven bil, menar Bengt Johansson.
Forskarna menar ändå att elbilar spelar en viktig roll för att sänka utsläppen. Kritiken handlar mer om att politiker favoriserar elbilar framför andra alternativ.
Det öppna brevet har fått stor uppmärksamhet i forskarvärlden och även mötts av häftig kritik. Då vissa av forskarna har en bakgrund inom bilindustrin och bland annat har arbetat med utveckling av dieselmotorer hos Daimler har brevet kallats för ”lobbyism”.
Men att det är svårt att beräkna hur mycket eller lite utsläppen kommer att minska eller öka med fler elbilar på våra vägar är de flesta forskare överens om.
Om inte annat visar diskussionen på behovet av mer energi från förnyelsebara källor.