2 x GTX: så blir ID.3 och ID.7 Tourer i prestandaversion

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 mar 2024

Om vi verkligen kan kalla allt för helt nya modeller kan diskuteras. Men säkert är att lanseringen av nya eldrivna bilar från Volkswagen duggar tätt nu. Efter att ID.7 kommit som kombin ID.7 Tourer är det nu dags för en bred satsning på lanseringar av modeller med Volkswagens prestandaemblem för elbilar, GTX. Det betyder att det är dags för ID.7 GTX, ID. Buzz GTX och de båda modeller som nu har premiär: ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer.

ID.3 GTX – bakhjulsdrift i två versioner

Att en prestandaversion av ID.3 varit på gång är ingen hemlighet. När den nu ser dagens ljus visar det sig att den till skillnad från andra GTX-modeller saknar fyrhjulsdrift. I stället får den Volkswagens senaste drivlina APP550 där elmotorn på bakaxeln ger 286 hästkrafter, mot 204 tidigare. Utöver det erbjuds även versionen ID.3 GTX Performance med en upptrimmad version av motorn som då bjuder på 326 hästkrafter. Alltså samma som vi fick se hos den nyligen visade uppdaterade versionen av Cupra Born VZ. I båda fallen är vridmomentet 545 Nm.

ID.3 GTX behöver då 6 sekunder att ta sig från 0-100 km/h och har en toppfart på 180 km/h. Med fler hästkrafter klarar ID.3 GTX Performance sprinten till 100 km/h på 5,6 sekunder och toppfarten är här höjd till 200 km/h.

Ytterligare en gemensam nämnare med sin spanska kusin är det nya batteriet som hos ID.3 GTX är på 79 kWh (84 kWh brutto) och alltså något större än de tidigare 77 kWh. Enligt Volkswagen är batteripaketet placerat exakt i mitten av bilen för optimal viktfördelning och ”sportigt låg tyngdpunkt”. Batteriet kan snabbladdas med 175 kW, vilket betyder att det tar 26 minuter att ladda från 10 till 80 procent. Räckvidden är beräknad till omkring 60 mil, i alla fall för versionen ID.3 GTX.

Interiören kommer med klassiskt sportiga inslag i form av röda sömmar och sportstolar i tyg eller konstläder. På instrumentbrädan hittas en något större skärm på 12,9 tum (12 tum hos vanliga ID.3). På den körs senaste versionen av Volkswagens operativsystem som har röststyrning med integrerat stöd av ChatGPT för en bättre och mer naturlig upplevelse, samt den ”Wellness App” vi sett hos ID.7. Under den hittas bakgrundsbelysta touchsliders för klimatanläggning och volym.

På utsidan hittas designelement som vi nu ska få se hos alla kommande GTX-versioner. Bland annat två LED-ljus som bildar en triangel i de yttre nedre hörnen av den främre stötfångaren. Sidoskjolarna och diffusorn bak går i svart och bilen står på nya 20-tumsfälgar med det danskklingande namnet ”Skagen” som också de går att få helt i svart. Som alla GTX-modeller finns också ID.3-versionen i en röd lack. Utöver det erbjuds färgerna svart, grå, silver och vit. Båda versioner av ID.3 GTX ska börja säljas i år, men svenska priser och leveransdatum har inte meddelats.

ID.7 GTX Tourer: VW:s kraftfullaste kombi hittills

Redan några veckor efter premiären av Volkswagens elkombi ID.7 Tourer är det nu dags att visa den som GTX-version. Med fyrhjulsdrift och 340 hästkrafter blir det Volkswagens mest kraftfulla kombi hittills. På bakaxeln hittas Volkswagens nya elmotor APP550 med 286 hästar som huvudsakligen driver bilen. Vid behov kopplas den främre motorn in, som här uppges ha namnet AKA150, som har en maximal effekt på 80 kW (109 hästkrafter). Fördelningen mellan fram- och bakaxeln kontrolleras av en styrenhet samt elektronisk differentialspärr. Något som enligt Volkswagen garanterar både mer stabilitet och körglädje.

Tack vare den ökade effekten kan GTX-versionen av Volkswagens elkombi också dra släp på upp till 1.400 kilo, jämfört med som mest 1.000 kilo hos den bakhjulsdrivna versionen. Lastutrymmet är annars som innan, alltså ett bagage som rymmer 605 liter eller 1.714 liter med fällda säten.

ID.7 GTX Tourer kommer med Volkswagens nya, större batteri på 86 kWh (91 kWh brutto). Det kan laddas med 200 kW, vilket gör det möjligt att fylla batteriet från 10 till 80 procent på ”under 30 minuter”. Men hur lång räckvidden blir med kombinationen av det större batteriet och ökad motoreffekt avslöjas inte. Som jämförelse: bakhjulsdrivna ID.7 Tourer med 286 hästkrafter och ett mindre batteri på 77 kWh har en räckvidd på 60,4 mil.

Strålkastarna IQ Light LED Matrix är standard och i mitten hittas en belyst VW-logga. Generellt har bilens yttre blivit ”vassare”. Bland annat genom både GTX-typiska inslag som en nedre grill i svart, samma triangelformade varselljus som hos ID.3 GTX och att tidigare grålackerade element nu är svarta. Även fälgarna är i samma design kallad ”Skagen” och på 20 tum, senare ska även 21 tum tillkomma. Även här är det förutom ”GTX-färgen” rött möjligt att få bilen med svart, grå, silver och vit lack.

På insidan hittas stolar som ska bjuda på en ”balans mellan komfort och sport” och är klädda i en blandning av tyg, mikrofleece och konstläder. Som tillval finns speciella ergoActive-stolar för GTX-serien med massagefunktion, ventilation och värme som tillval. Som hos vanliga ID.7 Tourer är head up-display standard och det senaste operativsystemet med ChatGPT som stöd till röstassistenten. Även Wellness-appen för avslappning under laddstopp som kom med ID.7 Tourer hittas hos GTX-versionen. Det går att koppla upp den egna mobilen trådlöst med Apple Car Play eller Android Auto.

I övrigt hittas möjligheten att få samma assistanssystem som vi sett hos bakhjulsdrivna ID.7 Tourer. Det betyder Park Assistant Plus med inspelningsfunktion där bilen kan lära sig en parkeringsmanöver vid en särskild plats och senaste versionen av Volkswagens filhållningsassistent.

Säljstart är planerad att starta i vår, men svenska priser har ännu inte meddelats.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: