2021 skapade goda förutsättningar för mer eldrift 2022

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 dec 2021

Att sia om framtiden är ingen lätt uppgift. Men genom att ta hjälp av historien – i det här fallet det gångna året 2021 – känns det ändå som ett säkert tips att påstå att elbilar har en bra startposition för att ta sig an nästa år.

2021 bjöd på mängder av nya eldrivna modeller inom olika segment. Kia EV6, Ioniq 5, Volvo C40, Mercedes EQS, Volkswagen ID.5, BMW i4 och iX, MG ZS EV, Renault Mégane E-Tech.

Det räcker med ett axplock för att tydligt se att utbudet av elbilar vuxit rejält. På andra sidan Atlanten får Tesla snart konkurrens av både uppstickarna Lucid Motors och Rivian samt jättar som General Motors. Även Toyota har nu efter lång tids väntan presenterat sina elbilsplaner.

Alla nya modeller som presenterades under 2021 har inte börjat säljas ännu. Men till slut kunde även kunder i Europa börja lägga vantarna på Tesla Model Y. Och i september lyckades Tesla Model 3 också inta platsen som Europas mest registrerade bil oavsett bränsle. Runt hörnet väntar dessutom flera nya kinesiska märken som lanserar elbilar i Sverige under nästa år.

Frasen ”Det är nu det händer” har yttrats många gånger. Men sällan har ett år som 2021 bjudit på så många eldrivna nyheter. Och därför känns det nu som att det verkligen går att backa upp påståendet. För det händer verkligen något.

Här i vår del av världen har satsningarna på etablerandet av europeisk batteritillverkning också blivit mer konkreta. Inom några år kommer Volkswagen, Renault, Mercedes och den stora Stellantiskoncernen kunna bygga elbilar med batterier från fabriker i Tyskland, Frankrike – och inte minst från Sverige.

Som kronan på verket meddelade just svenska Northvolt häromdagen att de tillverkade den första egenutvecklade battericellen i fabriken Northvolt Ett i Skellefteå. Det är ett första och oerhört viktigt steg mot en svensk och europeisk batteriproduktion.

Listan på biltillverkare som satte upp årtal för när de ska sluta sälja bilar med förbränningsmotorer har fyllts på stadigt under 2021. Nu återstår det att se om alla löften kommer hållas. Bilindustrin har alltid varit bra på att lova guld och gröna skogar.

Men att en omställning nu är i rullning kan däremot ingen längre tvivla på. Den sker delvis för att biltillverkarna måste när tumskruvarna dras åt med hårdare utsläppsregler. Men också för att kunderna nu i allt större grad väljer att köpa elbil.

Bilförsäljning har totalt sett gått dåligt under 2021, mycket på grund av bristen på halvledare som satt käppar i hjulen för produktionen. Men elbilarna har ökat – och det rejält. Sammanställningen för hela året har inte kommit ännu, men i Bil Swedens statistik från januari till november har de rena elbilarna ökat med 122 procent jämfört med året innan.

Sverige är som bekant inte hela världen och totalt sett en liten marknad för bilbranschen. Men här finns en öppenhet för ny teknik och det i kombination med stark köpkraft och en utbredd miljömedvetenhet gör att Sverige ändå blir viktigt marknad för biltillverkarna när omställningen till eldrift nu får upp farten.
Och även i andra europeiska länder ökar antalet elbilar, om än från låga nivåer.

Det finns fortfarande många hinder på vägen. Laddinfrastrukturen är det mest akuta problemet. Utbyggnaden hinner inte med i takten av försäljningen av elbilar. Den som bor i lägenhet och inte känna ladda hemma drar sig ännu för att byta till elbil.

Vi kliver alltså in i ett nytt år där flera av de tidigare utmaningarna ännu finns kvar. Men med hjälp av medvinden från 2021 har vi kanske en bättre chans än någonsin att lägga en del av dem bakom oss under 2022.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!