40 mils räckvidd med effektiv cellkemi i Peugeot e-308

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 jan 2022

Den nya versionen av Peugeot 308 har precis börjat dyka upp hos svenska handlare. Precis som BMW satsar Peugeot på en flexibel lösning och erbjuder samma modell med olika drivlinor. Men den som vill ha Peugeot 308 med eldrift måste vänta ett tag till. Först i mitten på nästa år lanseras Peugeots utmanare till bland annat Volkswagen ID.3.

Brittiska Autocar och tyska Auto, Motor & Sport har ändå redan nu kommit över lite mer detaljer kring eldrivna Peugeot 308.

Modellen ser ut att endast få framhjulsdrift och en effekt på omkring 150 hästkrafter. Batteripaket uppges vara på 54 kWh, alltså endast marginellt större än i den mindre e-208 som har ett batteripaket på 50 kWh och en räckvidd på 34 mil enligt WLTP.

Tack vare en ny och mer effektiv cellkemi i batterierna ska Peugeot ha lyckats sänka förbrukningen hos e-308 till 1,24 kWh per mil, jämfört med 1,76 kWh per mil hos e-208 enligt WLTP.

Tillsammans med förbättringar i karossens aerodynamik och värmepump som standard beräknas räckvidden därför landa på omkring 40 mil.

Snabbladdning blir som hos e-208 möjligt med upp till 100 kW och batteriet ska med det kunna laddas till 80 procent på en halvtimme.

Stellantiskoncernen, där Peugeot ingår, har inte bekräftat uppgifterna. Men om de stämmer är det specifikationer vi kan vänta oss hos flera kommande elbilar från Stellantiskoncernen, som eldrivna Opel Astra.

Både Opel Astra och Peugeot e-308 kommer lanseras som femdörrars halvkombi och som kombimodell 2023.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!