Annons:

Aptera testar sin solcellsbil med ”banbrytande” resultat

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 mar 2025

Efter många års utveckling och en konkurs ser det ut som att amerikanska Aptera till slut lyckas göra verklighet av sin solcellsbil. Vi på Elbilen har följt projektet genom åren och chefredaktör Fredrik Sandberg har besökt företaget flera gånger i Kalifornien. Senast förra hösten, då han både fick åka i en prototyp och se tydliga tecken på att utvecklingen av bilen nu till slut börjar närma sig mål.

Varje månad lämnar Aptera en rapport kring hur utvecklingen går. Nu meddelas att bilen har testats på vägar i Mojaveöknen. Det handlar då om den produktionsklara bilen som visades upp under elektronikmässan CES i Las Vegas i början av året. Syftet med testerna var att undersöka bilens drivlina, dess låga rullmotstånd och karossens aerodynamik vid verklig körning. Något som ser ut att ha gått bra, för enligt Aptera var resultaten banbrytande.

Vid körning i en uppförsbacke tog det tre minuter för bilen att stanna när den började rulla med en hastighet på 60 mph, eller alltså 97 km/h. Utöver det kördes bilen på motorväg för att undersöka energiförbrukningen.

–Våra valideringstester bekräftar att vi är på rätt väg för att uppnå vår målsättning om en energiförbrukning på cirka 100 Wh/mile (1,6 kilometer, reds anm) – vilket ger en effektivitetsnivå som gör solcellsdriven mobilitet möjlig på ett sätt som aldrig tidigare skådats, säger Aptera-chefen Steve Fambro.

Genom sin lätta konstruktion i kolfiber väger bilen en på under 800 kilo och karossens något ovanliga form sänker luftmotståndet till ett lågt cW-värde på endast 0,13. Den effektiva drivlinan med navmotorer från utvecklaren Elaphe (läs mer om vad deras motorer kan göra här) gör att bilen trots sitt lilla batteri på 45 kWh har en räckvidd på omkring 64 mil.

Mest intressant är så klart räckvidden från solcellerna på motorhuven, taket, bakluckan samt instrumentpanelen. I södra Kalifornien där bilen utvecklas ska de ge upp till 6,4 mils räckvidd om dagen. Enligt Apteras beräkningar innebär det tillräckligt med räckvidd för att köra de 45 miles (cirka 7 mil) om dagen som är genomsnittet hos bilförare i södra Kalifornien.

Planen är att Aptera ska kunna börja sälja sin solcells bil innan årets slut.

Annons: