Elbilen logo Meny

Audi vill ersätta e-tron med större elsuven Q8

Med Audi e-tron presenterade den tyska tillverkaren sin första elbil. Trots högt pris visade den sig bli en storsäljare hos våra grannar i Norge. 2020 blev e-tron landets mest sålda personbil med 9 227 exemplar.

Att modellen som lanserades 2018 förr eller senare kommer få en efterföljare är en självklarhet. Branschtidningen Automobilwoche presenterar nu detaljer kring Audis planer för elsuven. 2023 ska e-tron få en facelift och tre år senare, 2026, ska den ersättas av en ny elsuv med namnet Q8 e-tron. Precis som dagens e-tron ska den byggas i Audis belgiska fabrik i Bryssel.

Den ska enligt tidningens källor bli större än dagens e-tron och byggas på den nya plattformen ”Premium Platform Electric” (PPE), som Audi delar med Porsche. Det innebär då en stor skillnad mot dagens e-tron som i grunden är byggd på Volkswagenkoncernens plattform MLB som utvecklats för bilar med förbränningsmotor.

Tidigare i vår presenterade Audi sedankoncptet A6 e-tron som skulle visa vad PPE bjuder på för möjligheter. Bland annat nämndes då laddning med upp till 370 kW, tack vare 800-voltsarkitektur.

A6 e-tron sägs vara planerad att komma 2023 och redan innan det ska den mindre elsuven Q6 e-tron lanseras som också den baseras på plattformen PPE.

Den kommer då dela en hel del teknik med Porsches nästa elbil Macan som ska börja byggas 2022. Det innebär däremot inte slutet på förbränningsmotor i Macan.

– I Europa kommer den elektriska Macan att bli en succé, snart också i USA och Kina. I regioner som Mellanöstern och Ryssland kommer förbränningsmotorer att dominera länge, sa nyligen Porsches utvecklingschef Michael Steiner i en intervju.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-06-14