Både utmaningar och hopp om flera versioner av Emily GT
Carl Undéhn
12 jan 2024
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg i december förra året inleddes med en världsnyhet. På stora scenen där meddelades att den av NEVS i Trollhättan utvecklade elbilen Emily GT hade sålts. Köparen är det libanesiska företaget EV Electra som vill göra klart de sista utvecklingsbitarna för att sätta bilen i produktion. I Trollhättan och det snart.
Det var i alla fall vad som lovades när affären stod klar. Sedan dess har det varit lite mer tyst kring planerna för Trollhättan. EV Electras vd Jihad Mohammed har i intervjuer i stället lagt fram möjligheterna att i alla fall till en början kontraktstillverka Emily GT på annat håll.
Men trots att Emily GT finns som körbara prototyper måste modellen först utvecklas klart innan tillverkning på något håll kan bli möjlig. Något som bland annat Sveriges Radio rapporterar kan ta lång tid. Och även om en kontraktstillverkare skulle få uppdraget att tillverka bilen måste leverans av komponenter planeras och verktyg för tillverkning tas fram.
Samtidigt har EV Electra höjt förväntningarna ytterligare på vad som en dag kan komma att rulla ut ur Saabs gamla fabrik vid Stallbacka i Trollhättan. På sin facebooksida har EV Electra visat renderingar av ytterligare versioner av Emily GT som en cabriolet, kombi och tvådörrarscoupé.
Redan när NEVS utvecklade sedanen av Emily GT fanns ytterligare versioner av bilen med i planerna från början. Några fler prototyper än den av sedanen har inte visats ännu.