Batteripriserna sjunker – elbilar spås kosta som bensinbilar redan 2023

Lotta Hedin

Lotta Hedin

30 dec 2020

Batterierna är den dyraste delen av en elbil, och den främsta anledningen till att elbilar fortfarande har ett dyrare i inköpspris än bensinbilar. Men batteripriserna sjunker snabbt.

Enligt en undersökning från Bloomberg New Energy Finance närmar sig priserna på litiumjonbatterier för elbilar nu en brytpunkt där tillverkare snart kommer kunna sälja elbilar till samma pris som bensinbilar – med samma vinstmarginal, och utan att räkna in miljöbilspremier eller skattelättnader.

Enligt undersökningen har snittpriset per kilowattimma i ett litiumjonbatteripack sjunkit med 13 procent bara det senaste året, från 157 dollar till 137 dollar. Tittar man tillbaka tio år har priset sjunkit med över 89 procent.

Bild från Bloomberg NEF. Staplarna visar litiumjonbatteriernas snittpris på pack- och cellnivå.

Undersökningen baseras på uppgifter från 150 olika aktörer som köper och säljer litiumjonbatterier.

Ett pris på 100 dollar per kilowattimma anses vara en tröskel för att elbilar ska kunna hamna på samma prisnivå som bensinbilar, och enligt analytikerna som gjort undersökningen förväntas kostnaden för batterierna 101 dollar per kilowattimma redan 2023.

– Vi talar inte om att brytpunkten ligger tio år framåt längre. För manga fordonssegment handlar det om tre till fyra år, säger Logan Goldie-Scot som är en av rapportförfattarna.

När det gäller batterier för elbussar finns det det exempel på att priset redan idag ligger på den kritiska 100 dollar/kWh-nivån.

Tesla betalar enligt rapporten i snitt 115 dollar per kilowattimma, en minskning från 127 dollar per kilowattimma förra året.

Bilden ovan är från General Motors batterilabb tidigare i år. Foto: General Motors

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: