Batteritillverkaren CATL: fortsatt stora utmaningar med solid state-batterier
Carl Undéhn
31 jan 2022
Förväntningarna på solid state-batterier är stora. Både biltillverkare och vi konsumenter ser fram emot batterierna med fast i stället för flytande kärna som ska ge lättare batteripaket med längre räckvidd och snabbare laddning i nästa generations elbilar.
Volkswagen satsar på utvecklaren QuantumScape, BMW och Ford på Solid Power och Toyota jobbar med Panasonic för att lansera en modell med solid state-batterier 2025. Däremot inte i en elbil, utan först i en laddhybrid för att fortsätta testa tekniken.
Nissan har precis också meddelat att de ska leda utvecklingen av billiga solid state-batterier inom alliansen mellan Renault-Nissan-Mitsubishi. 2026 ska priset sänkas med 50 procent och två år senare med 65 procent jämfört med idag.
2025 anses vara brytpunkten för när vi kan räkna med att se den första generationen av masstillverkade solid state-batterier.
Men riktigt så enkelt är det kanske inte.
Kinesiska CATL, världens största tillverkare av battericeller, har lämnat en rapport av läget under en frågestund med investerare på börsen i kinesiska Shenzen. Den bjöd på mer nyktra svar än vad vi vant oss vid att höra från olika biltillverkare.
Enligt CATL är de tekniska utmaningarna för att skala upp tillverkningen av solid state-batterier fortsatt stora. Företaget räknar därför med att det kommer dröja innan vi får se verklig masstillverkning. Svårigheterna ligger i allt från att lyckas med kostnadskalkylen till prestandan i batterierna och myndigheters godkännanden.
Även CATL tror visserligen att vi får se den första generationen av solid state-batterier på marknaden kring 2025. Men fram till 2030 räknar tillverkaren med att de kommer utgöra endast en procent av den totala produktionen. Denna första generation kommer enligt CATL inte ha högre energidensitet än dagens batterier med flytande kärna.
I början av nästa decennium kommer en ny, förbättrad generation av solid state-batterier lanseras och först då kan produktionen skalas upp.
Tekniken bakom solid state-batterier har funnits sedan 1970-talet och utmaningen ligger i att få till lönsam masstillverkning.
Till skillnad från Volkswagen, BMW, Toyota, Nissan och andra har Tesla valt att inte satsa på solid state-tekniken. Tesla har istället utvecklat den nya battericellen 4680 som är större än de 2170-celler som används i dag. 4680 ska vara billigare att tillverka, innehålla mer energi, kunna laddas snabbare och ge 16 procent längre räckvidd.
Senare i år ska Model Y tillverkade i Teslas fabrik i Texas bli först med att utrustas med de nya battericellerna. De Model Y som ska tillverkas utanför Berlin för den europeiska marknaden uppges till en början få batterier med 2170-celler.