Bild visar: Porsches udda laddlösning hos eldrivna 718

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 maj 2025

Att Porsche tagit fram eldrivna versioner av tvåsitsiga Cayman och Boxster i sin 718-serie är ingen hemlighet. Nu visar bilder att en prototyp av Cayman varit ute och snurrat på Nürburgring. Några mått på bilen finns ännu inte, men att döma av bilderna ser eldrivna Cayman ut att ha ungefär samma storlek som den nuvarande versionen med förbränningsmotor.

Porsches utvecklingschef Michael Steinerhar har tidigare förklarat att de vill sänka vikten på eldrivna 718. Då nämnde han konkret genom att ha en effektiv drivlina för att kunna använda ett mindre batteripaket, som ändå få en räckvidd som kunderna förväntar sig.

Frågan är bara när eldrivna Cayman och Boxster kommer ut på marknaden. För eldrivna 718 ska också använda högpresterande battericeller, som skulle komma från Northvolt. Konkursen hos den svenska batteritillverkaren ser ut att leda till att eldrivna lanseringen försenas. Ursprungligen var planen att de skulle lanseras i år, något som enligt de senaste uppgifterna sker först 2027.

– Med den eldrivna modellserien i 718-segmentet kan vi inte heller undvika frågan om tillgången på högpresterande celler. Det är därför vi nu kommer att lansera fordonet efter eldrivna Cayenne, sa Porsches vd Oliver Blume till branschtidningen Automobilwoche i mars i år.

Batteriet ska heller inte som hos de flesta elbilar sitta i golvet utan bakom de båda sätena där motorn sitter i dagens Porsche 718 med förbränningsmotor. På bilderna från Nürburgring syns också att bilen har en ovanlig placering av laddluckan. Den sitter baktill, under den lilla uppfällbara spoilern.

Annons: