BMW-chefen Zipse är ”helt säker” på modeller med vätgas
Carl Undéhn
14 sep 2022
BMW har börjat bli alltmer intresserad av vätgas i personbilar. Försäljningschefen Pieter Nota bekräftade nyligen att BMW planerar volymtillverkning av modeller med bränsleceller från 2025.
Och redan nu pågår tillverkning av en vätgasdriven version av suven X5, om än i liten skala. Precis som de eldrivna modellerna i4 och iX använder den sig av den femte generationen av BMW:s elektriska drivlina och bjuder på 374 hästkrafter.
Men i stället för batterier hittas det två tankar på 700 bar som rymmer sex kilo vätgas. Hur långt iX5 Hydrogen tar sig har inte avslöjats officiellt. Men olika uppgifter pekar på mellan 50 och 60 mil.
Under eventet ”Innovation Day” i tyska Erlangen förklarade BMW-chefen Oliver Zipse nu varför de har börjat tittat alltmer på bilar med bränslceller.
Enligt honom har tekniken flera fördelar gentemot eldrift med batterier. Bland annat nämnde han möjligheten att bygga om existerande bensinmackar till stationer för vätgas.
– Du kan konvertera en tankstation på två dagar. Vägen dit är relativt kort, till skillnad från elbilar där man behöver anslutningar till mellanspänningsnätet och en laddinfrastruktur för varje bil, sa han.
Om han med ”laddinfrastruktur för varje bil” menar att varje elbil som rullar ska ha en egen laddplats är oklart.
Att det även går att bygga laddstationer med hög effekt utan anslutning till högre spänning har bland annat Audi visat med sitt laddkoncept Audi Charging Hub.
Med uttjänta elbilsbatterier som ett mellanlager på 2,4 MWh som laddas långsamt genom det vanliga elnätet kan den erbjuda sex laddpunkter med 320 kW.
Ytterligare en fördel ser han i att vätgas kan lagra energi under längre tid och framställas klimatneutralt, så kallad grön vätas som framställs genom elektrolys där vatten spjälkas upp i vätgas och syre med hjälp av förnybart producerad el.
– Därför tror vi starkt på vätgas. Det kommer att komma och det kommer att komma hos BMW. Det är jag helt, helt säker på, sa Oliver Zipse.