Elbilen logo Meny

BMW M GmbH utvecklar eldriven prestandabil

BMW:s modeller med M-beteckning har sedan 1970-talet stått för rå prestanda och körglädje. I år firar BMW M 50 år och med det är det dags att presentera planerna på en eldriven framtid.

Värstingversionerna av både sedanen BMW i4 och elsuven BMW iX finns redan idag som i4 M50 och iX M60.

Om de 619 hästkrafterna hos BMW iX M60 och ett vridmoment som i sportläget skruvas upp till 1 015 Nm inte räcker ser det ut att vara änne mer kraft på gång. För nu meddelar utvecklaren BMW M GmbH att de arbetar på att ta fram en egen M-modell som ska erbjuda extra allt.

Utvecklingen sker med en modifierad BMW i4 M50 som fått en ny kaross och chassi. Fjädringen hämtas från förbränningsbilarna M3 och M4 – vilket grundar för en gedigen chassikonstruktion.

Det avslöjas också att den kommande eldrivna M-modellen kommer drivas med fyra elmotorer, alltså en för varje hjul. Det ska enligt BMW ge ”extremt exakt” och naturligtvis även snabb fördelning av kraften.

De fyra motorerna är kopplade till en central styrenhet som fördelar vridmomentet individuellt för varje hjul baserat på olika värden som hjulens acceleration, styrvinkel, pedalläge och mer.

Tekniken ska redan ha testats med datorer och i provbänkar för att nu ha nått fasen då prototyper fulla av mätteknik ger sig ut på vägarna.  

Om den är så snabb att det inte gick att ta en skarp bild på utvecklingsprototypen eller om kamerans autofokus strejkade just den här dagen är oklart.

Exakt vad den kommande M-modellen blir för bil får vi inte veta ännu. Inte heller när den är tänkt att lanseras.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-08-17