Elbilen logo Meny

BMW vill inte bara bygga lyxiga elbilar

Mercedes satsning på elbilar innebär även en satsning på lyx.

– Det som alltid har varit kärnan i vårt varumärke är nu också kärnan i vår strategi: lyxsegmentet, sa Mercedes svenske chef Ola Källenius tidigare i år.

Stora och påkostade modeller med hög vinstmarginal ska delvis finansiera kostnaderna för att ställa om till eldrift. Det är en taktik som även andra etablerade tillverkare och nya uppstickare har valt.

BMW – som heller knappast kan klassas som ett lågprismärke – lovar däremot att lansera modeller i de ”lägre segmenten”.

– Vi kommer inte att lämna det lägre marknadssegmentet. Även om man ser sig själv som en premiumtillverkare är det fel att lämna det lägre marknadssegmentet – det kommer att vara kärnan i verksamheten i framtiden”, säger BMW-chefen Oliver Zipse.

Men det är ingen inställning som vi märker av i dagsläget. BMW har bland annat lanserat lyxiga i7 (läs vår provkörning i nummer 11 av Elbilen) och lagt ned tillverkningen av den mindre klassikern i3.

Den ersätts indirekt av kompaktsuven iX1 som nu är BMW:s eldrivna instegsmodell och har ett pris från 610 000 kronor.

Då är det snarare BMW-ägda Mini som med elbilen Cooper SE (pris från ca 380 000 kronor) mer direkt fyller luckan efter i3. I alla fall i just nu. Om det även planeras mindre eldrivna volymmodeller med BMW:s logotyp finns det inga uppgifter om.

Nästa stora lansering från BMW är en eldriven version av 3-serien som väntas komma 2025. Tillsammans med en sportig elsuv ska det bli de första modellerna på BMW:s nya elbilsplattform som går under benämningen ”Neue Klasse”, den nya klassen.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-11-10