BMW visar upp BMW iX3

Sigvard Dackevall

Sigvard Dackevall

5 okt 2020

Idag presenterades BMWs uppkommande modell BMW iX3. Till ytan är iX3 konservativ och vid första ögonkastet kan man tro att iX3 är ännu en fossildriven BMW, men det intressanta finns inuti bilen, menar BMW under ett pressmöte. 

BMW iX3 kommer med ett 80 kWh batteri med en räckvidd som uppges till hela 459 km. Vid förfrågan under pressmötet angående hur BMW lyckats få en så pass lång räckvidd med det förhållandevis lilla batteriet svarade BMWs pressrepresentant att den nya motorn gör bilen betydligt mycket mer effektiv och snål.

Den nya motorn uppges ge bilen en strömförbrukning på endast 18.5 kWh/100 km. Vilket om det stämmer är betydligt mycket lägre än konkurrenterna och speciellt då iX3 är en suv. Motorn i iX3an är speciellt framtagen för BMWs kommande elbilssatsning och kommer enligt uppgifter från pressmötet finnas i alla de 13 kommande elbilsmodellerna. Det speciella med motorn är att den inte är permanentmagnet-baserad utan integrerar drivenheten inuti motorn. På så vis har de skapat ett kompakt och enligt dem själva väldigt effektivt system. Dessutom menar BMW på att en stor fördel med motorn är att den inte kräver sällsynta jordartsmineraler. 

Det prismatiska batteriet i iX3an är framtaget av det kinesiska företaget CATL. Vid fråga under pressmötet om huruvida BMW anser det prismatiska batteriet som det bästa på marknaden menade BMWs pressrepresentant att fördelen med det prismatiska batteriet är att man kan bygga batterienheterna på ett smart, säkert och hållbart sätt. Dessutom menar BMW på att laddningen ska gå att göras på peak performance på 150 kW ända upp till 40 procents kapacitet. 

iX3an ska även ha en 60 procent bättre CO2-livscykel är BMW:s X3 20 diesel-model. Detta ska vara till följd av valen av råvaror och produktionen samt under förutsättningen att man laddar med grön energi under livscykeln. 

Vid en fråga under presskonferensen på hur BMW ser på elbils- och plug-in-hybrid-marknaden meddelade BMWs pressrepresentant att de tror att ¼ av deras sålda nyproducerade bilar kommer vara elbilar eller plug-in-hybrider vid 2023, vid 2025 30 procent och vid 2030 hälften. De ser för tillfället en ökning med 30 procent per år i försäljning, men i samband med corona-pandemin har de sett en ytterligare ökning av försäljning de senaste månaderna. 

BMW iX3 kommer vara i produktion redan i år och de första de första exemplaren kommer säljas under 2020 i Kina. Europa får vänta till 2021. Dessutom antydde BMW att utav de 13 helelektriska modellerna som ska komma ut till och med 2023 att det kan komma att komma ytterligare modeller utöver iNEXT som är en unik bil byggd på en helt eldriven plattform.   

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!