BMW:s utvecklingschef ger inblick i nästa generation av elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 nov 2022

Med den nya plattformen ”Neue Klasse” ska BMW från 2025 lansera en ny generation av elbilar. Och om vi får tro tillverkaren själv kommer det innebära ett rejält kliv framåt vad gäller räckvidd både och laddeffekt.

Bland annat genom ett 800-voltssystem och att precis som Tesla använda sig av cylindriska battericeller för att kunna öka batteripaketets energidensitet.

Körglada ska bilarna också bli. BMW-chefen Oliver Zipse har sagt att de med Neue Klasse kommer erbjuda ”den absoluta bästa elektriska körprestandan”.

Först ut på Neue Klasse blir en eldriven 3-serie samt vad som kallas en sportig suv. I en intervju med brittiska Car Magazine har BMW:s utvecklingschef Frank Weber bjudit på lite mer detaljer.

Körprestandan låter också lovande. Plattformen gör det möjligt att sätta in upp till fyra elmotorer med en total effekt på hela 1 360 hästkrafter. Om det är något vi får se i produktionsbilar återstår att se. Men även den lägsta effekten bjuder på en del kraft och anges till 272 hästkrafter.

Neue Klasse ska bjuda på körglädje

Med Neue Klasse kan BMW bygga elbilar i storlek från mindre 1-serien upp till modeller jämförbara med dagens stora suv X7.

Beroende på segment är plattformen upplagd för batteripaket från 75 till hela 150 kWh. Om BMW verkligen kommer klämma in så stora batterier är ändå inte säkert.

– Att satsa stort på mycket energi i cellerna och extrem räckvidd är inte lösningen eftersom storleks- och viktförlusterna är kontraproduktiva, säger Frank Weber till tidningen.

Han trycker också på vikten av att sänka luftmotståndet och förbättra energieffektiviteten för att ”få ut det bästa av varje wattimme”.

BMW har tidigare sagt att de nya battericellerna gör det möjligt med en räckvidd på över 100 mil. Men det är förmodligen inget de kommer erbjuda då BMW inte tror att kunder behöver det.

De nya, runda battericellerna har samma diameter på 46 millimeter som Teslas 4680-celler. Namnet kommer just från måtten på 46 millimeter och höjden 80 millimeter.

BMW ”gör en Tesla” och satsar på runda battericeller

Men BMW kommer använda celler med olika höjd från 95 millimeter för lägre modeller upp till 120 millimeter för elsuvar med mer plats i golvet.

Vilka modeller som följer den eldrivna 3-serien och elsuven som på Neue Klasse har ännu inte avslöjats.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: