Elbilen logo Meny

Bosch storsatsar på vätgas i Kina

Kampen om vätgas eller batterier är rätt val för utsläppsfria lastbilstransporter är ännu inte avgjord. Volkswagenägda Traton, där även svenska Scania ingår, meddelade nyligen att de satsar fullt på batterier i sina lastbilar. Ett beslut som även svenska Northvolt kommer dra nytta av.

Daimler och Volvo samarbetar däremot kring lastbilar med bränsleceller och amerikanska Nikola bygger vätgasdrivna prototyper med Iveco. I det sistnämnda har även Bosch spelat en viktig roll, men de vänder sig nu istället österut.

Tillsammans med den kinesiska lastbilstillverkaren Qingling Motors bildas ett nytt gemensamt bolag med fokus på vätgasdrivna lastbilar. Namnet blir ”Bosch Hydrogen Powertrain Systems” och bolaget ska utveckla och tillverka bränslecellssystem för den kinesiska marknaden. Redan i år ska den första testerna genomföras med de nya gemensamma lastbilarna.

Bosch satsar sedan länge på forskning och utveckling av bränsleceller. De samarbetar även med svenska Powercell kring utvecklandet av en flexibel bränslecellsstack som kan anpassas till både personbilar och lastbilar.

Även om samarbetet med Qingling Motors främst handlar om lastbilar skriver Bosch i ett meddelande att de vill erbjuda sin bränslecellsteknik till alla kinesiska fordonstillverkare.

Som världens största underleverantör i bilbranschen får beslutet att gå samman med Qingling Motors stor påverkan för ett genomslag för vätgas inom transporter.

Enligt prognoser från organisationen China Society of Automotive Engineers kan det finnas en miljon fordon med bränsleceller på vägarna i Kina år 2030, skriver branschtidningen Automobilwoche.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-04-14