BYD Sealion 7 bekräftad för Sverige – provkör vid eCarExpo
Carl Undéhn
15 okt 2024
Det börjar bli trångt bland alla eldrivna mellanklassuvar på marknaden idag. Och fortfarande är det Telsla Model Y som dominerar. Så för att locka kunder gäller det då att sticka ut med något. Till exempel snabb laddning, och när BYD Sealion 7 nu visas för Europa är just det något där den slår flera av konkurrenterna på fingrarna. Den som vill kolla in och även provköra BYD Sealion 7 själv får chansen att göra det vid elbilsmässan eCarExpo i Köpenhamn helgen 25-27 oktober där modellen är en av många på plats.
Med en längd på 4,83 meter är BYD Sealion 7 några centimeter längre än Tesla Model Y. Enligt BYD finns det gott om plats på insidan tack vare det egenutvecklade LFP-batteriet Blade med Cell to Body-teknik, där cellerna monteras direkt i bilens underrede vilket gör det möjligt att sänka golvet.
Vilken batteristorlek som kommer erbjuda här nämns inte, men i Kina säljs Sealion 7 med två varianter. Batteriet på 72 kWh ger där en räckvidd på 55 mil, enligt den kinesiska körcykeln. Med det större batteriet på 80,6 kWh anger BYD en räckvidd i Kina på 61 mil.
På hemmarknaden kommer Sealion 7 också med så kallad ”Dual Gun”, en andra laddport som gör det möjligt att koppla in två laddkablar samtidigt för att ladda med en effekt på upp till nära 500 kW. Det är inget som nämns när den europeiska versionen nu presenteras. Här uppges att det är möjligt att snabbladda med 230 kW, vilket också det är snabbare än flera konkurrenter.
Sealion 7 ska erbjudas med olika motorisering, men mer detaljer som effekt och räckvidd meddelas inte. Toppversionen är fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer, klarar 0-100 km/h på 4,5 sekunder och har en topphastighet på 215 km/h samt systemet Intelligent Torque Adaption Control (iTAC) för att styra vridmomentet på de olika hjulen.
Svensk lansering är planerad till första kvartalet nästa år och priser samt mer detaljer ska presenteras inom kort.