Byte på chefsposten hos Toyota – vad betyder det för satsning på elbilar?
Carl Undéhn
26 jan 2023
Toyotas långvarige chef Akio Toyoda kliver ned från sin post. Ny på jobbet för att leda Toyota blir Koji Sati som nu är chef för Lexus och Toyotas racingdivision Gazoo.
Koji Sato kliver på sitt nya jobb den 1:a april. Helt lämnar Akio Toyoda heller inte företaget som grundades av hans farfar Kiichiro Toyoda utan blir i stället styrelseordförande.
Chefsbytet meddelades genom en nästan två timmar lång video upplagd som en blandning av en nyhetssändning och talk show.
– Jag är ingenjör och har länge arbetat med biltillverkning. Jag älskar att göra bilar. Därför vill jag vara en chef som fortsätter att tillverka bilar, sa Koji Sato när han presenterades.
Hur förändringen på chefsstolen påverkar Toyotas nuvarande strategi kring elbilar meddelades inte. Istället nämnde både den avgående och den tillträdande chefen flera gånger vikten av att göra Toyota till ett ”mobilitetsföretag”, utan att gå in på några detaljer.
Säkert är att Akio Toyoda flera gånger den senaste tiden har uttalat sig skeptiskt mot omställningen till eldrift.
– Den tysta majoriteten undrar om det verkligen är okej att ha elbilar som enda alternativ. Men de tror att det är trenden, så de kan inte säga det högt, sa han under en konferens i Thailand när Toyota firade 60 år av verksamhet där.
Det var för övrigt under det eventet som Koji Sato blev tillfrågad om att ta över jobbet på chefsposten. Något han i talk showen beskriver som att han först tolkade som ett skämt.
Om den nye chefen Koji Sato har en annan inställning till elbilar och även spelrum att driva igenom andra beslut inom Toyota återstår att se.
Hittills har Toyota endast en elbil i sitt utbud, elsuven bZ4X. Lexus, som ägs av Toyota, har den eldrivna modellen UX 300e samt kommande modellen RZ 450e, som delar teknik med Toyota bZ4X.
Fram till 2030 vill Toyota och Lexus lansera 30 nya elbilar. Samma år är målet att sälja 3,5 miljoner elbilar om året. Men någon snabb satsning på eldrift har vi ännu inte sett. I stället betonar Toyota vikten av att erbjuda olika typer av drivlinor för olika behov. För Toyota innebär det framför allt fokus på sina hybriddrivlinor, som de var föregångare med vid lanseringen av Prius 1998.
Men Toyota ser ut att vara på väg att ändra en del i den aktuella elbilsstrategin. Mer eller mindre obekräftade uppgifter tyder på att en ny elbilsplattform är på väg att tas fram.
Främsta syftet uppges vara att kunna bygga elbilar mer kostnadseffektivt, men även utan de kompromisser som dagens plattform e-TNGA innebär. Även om den är framtagen för elbilar baseras den i grunden på en plattform för bilar med förbränningsmotor.
Enligt nyhetsbyrån Reuters ska Toyota snart informera sina underleverantörer om de förändrade planerna. Det ska då handla om komponenter till modeller som planeras lanseras under en treårsperiod fram till 2026.