CATL utvecklar billiga och snabbladdande batterier åt Tesla

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 mar 2024

Kinesiska CATL är idag världens största batteritillverkare. Men konkurrensen är hård och för att hålla sin position krävs det ständig utveckling och förbättring. Ett konkret exempel på vad CATL arbetar med ger företagets vd Robin Zeng nu i en intervju med amerikanska Bloomberg.

För storkunden Tesla, som CATL levererar LFP-batterier till, utvecklas bland annat mer snabbladdande celler. Till skillnad från Volvo som nyligen meddelade att de investerar i ett brittiskt företag med mjukvara som ska korta laddtiden handlar det här om ändringar i batteriets cellkemi. Några detaljer kring hur målet ska uppnås avslöjades inte. Däremot att CATL ska leverera maskiner till utökningen av Teslas batteritillverkning i amerikanska Nevada. Utöver den redan befintliga fabriken där som Tesla driver med partnern Panasonic ska det uppföras en ny anläggning för tillverkning av Megapack-batterier med LFP-celler.

CATL:s vd Robin Zeng uttalade sig även indirekt kring arbetet med Teslas nästa modell som väntas bli en mindre elbil med ett pris från 25.000 dollar. För att effektivisera och sänka produktionskostnaderna vill Tesla utöka användningen av gigacasting där stora delar av bilen gjuts i ett stycke. Men även batterierna kan bli billigare än idag, menar Robin Zeng.

– Det finns alltid utrymme för kostnadsminskningar beroende på vad syftet med en bil för 25.000 dollar är. Om det är för en robotaxi behöver vi inte oroa oss för kostnadsminskningen för varje cell eftersom våra batterier har en längre livscykel och därmed är deras genomsnittliga kostnad faktiskt lägre, säger han till Bloomberg.

Teslas billigare modell var ursprungligen tänkt som en helt självkörande robotaxi utan vare sig pedaler eller ratt. Hur fasta planerna ännu är på att förverkliga det är oklart.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: