Chrysler visar koncept på sin första elsuv – lanseras 2025

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 jan 2022

För de europeiska märkena inom koncernen Stellantis har det presenterats mer eller mindre konkreta planer inför övergången till eldrift. När det kommer till amerikanska Chrysler har det hittills varit mer tyst kring elektrifieringen.

Men under pågående elektronikmässan CES i Las Vegas visas nu ett koncept på märkets första elbil som ska lanseras 2025. Airflow Concept kallas konceptet som ska sätta tonen för ett brett program av elbilar från Chrysler senast år 2028.

För att vara en elsuv har Airflow fått en förhållandevis strömlinjeformad kaross som enligt Chrysler ska bidra till ökad räckvidd. I övrigt hittas flera designdrag som känns igen från andra tillverkare idag med smala strålkastare fram som ger den slutna fronten ett plattare ansikte och genomgående ljusslinga baktill.

Vid presentationen valde Chrysler att fokusera mer på bilens tekniska finesser än den elektriska drivlinan. Airflow kan ta emot uppdateringar over-the-air (OTA) och ska erbjuda självkörning i nivå 3, vilket alltså betyder att föraren inte behöver ha händerna på ratten när systemet är aktiverat.

Chrysler Airflow Concept

Det ska även finnas funktioner som gör det möjligt att betala med bilen. Det är även något som Hyundai erbjuder med Ioniq 5 i USA där det går att betala för en pizza hos kedjan Domino’s direkt med bilen.

På insidan hittas tre liggande skärmar fördelade över instrumentpanelen ovanför vad som ser ut att vara en ovanligt bred mittkonsol mellan stolarna fram. Inredningen är avskalad och nästan helt utan fysiska knappar förutom ett scrollhjul på mittkonsolen och knappar i sidodörrarna.

Det bör heller inte behövas då Airflow använder artificiell intellgens för röststyrning av bilens funktioner. Även bak hittas två skärmar och för varje plats finns det en kamera för att kunna delta i videokonferenser direkt från bilen.

Konceptet är byggt med Stellantiskoncernens nya plattform för elbilar, STLA. Den finns i flera olika storlekar för att tillverka allt från småbilar till stora pickup-modeller. Vilken variant som används här framgår inte. Inte heller får vi veta storleken på batteripaketet utan endast att räckvidden är mellan 56 och 64 mil (350 till 400 miles).

Konceptet är fyrhjulsdrivet med en elmotor på varje axel med en effekt på 150 kW. Enligt Chrysler ska det även vara möjligt att ge Airflow mer effekt med mer kraftfulla elmotorer.

Några planer på om modellen även lanseras i Europa när den sätts i produktion meddelades inte.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!