Combo-e Cargo är Opels nästa steg för eldrivna transporter
Carl Undéhn
25 jan 2021
2021 ser redan ut att kunna erbjuda flera nya alternativ för alla som är på jakt efter eldrivna transportbilar. Efter att Citroën nyligen visade upp transportbilen Berlingo med eldrift är det nu dags för koncernsyskonet Opel att haka på med Combo-e Cargo.
Precis som ë-Berlingo bygger också Opels skåpbil på PSA:s plattform e-CMP och till det yttre skiljer de båda modellerna sig inte mycket åt. Båda erbjuds med en längd på 4,40 eller 4,75 meter och de delar samma batteripaket på 50 kWh som lovar en räckvidd på 27,5 mil.
Batteriet laddas till 80% med snabbladdare på 100 kW på 30 minuter och ombordladdaren är antingen på 7,4 kW enfas eller 11 kW trefas. Med den senare laddas bilen full på fem timmar med en laddeffekt på 22 kW.
Elmotorn driver framaxeln och har en effekt på 100 kW/136 hästkrafter som får upp bilen till en maxfart 130 km/h.
Det viktigaste för den här typen av modeller är naturligtvis lastutrymmet, som också det är samma som hos ë-Berlingo. 3,3 eller 4,4 kubikmeter beroende på version och som maxlast klarar Combo-e Cargo 800 kilo. Utöver det klarar den också ett släp på upp till 750 kilo.
Flera av assistans- och säkerhetssystemen från Opels personbilar går också att få i Combo-e Cargo som även kommer med Apple Car Play och Android Auto.
Lansering är planerad till hösten 2021 och ännu finns inga svenska priser. Det gör det heller inte för ë-Berlingo och med tanke på likheterna kommer prissättningen spela en viktig roll.
Sedan tidigare erbjuder Opel den större modellen Vivaro-e med eldrift och senare i år ska tillverkarens största skåpbil Movano även visas med elmotor.