CyberX – MG breddar med ny serie för smalare målgrupp

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 apr 2025

MG visade nyligen en teaserbild på den kommande elsuven CyberX. Redan där stod det klart att det handlar om en kantig sak och nu har bilen visats i sin helhet, även om det ännu handlar om ett koncept. Och med den står det klart att MG lanserar namnet Cyber som en egen serie av bilar som ska sticka ut mer och rikta sig till en smalare målgrupp än märkets övriga modeller. Den första modellen i serien är den redan lanserade roadstern Cyberster och med Cyber-serien vill MG locka yngre kunder. I fallet med CyberX förmodligen då de som gärna vill ha en lite mer robust sak.

För CyberX ser i alla fall designmässigt ut som en terrängbil med hög markfrigång. Hur off road-egenskaper är i övrigt är svårt att säga då det inte finns några tekniska detaljer kring konceptet vad gäller drivlina, batteri eller räckvidd. Enligt obekräftade uppgifter kommer CyberX bli först ut med MG:s nya elbilsplattform kallad E3 och då bland annat använda cell to body-teknbik, där battericellerna monteras direkt i bilens underrede. Storleken får vi i alla fall veta och CyberX mäter 4,3 meter på längden vilket gör den till en kompaktsuv i samma storlek som till exempel Kia EV3. Också det en bil med kantiga former, men CyberX tar det hela både ett och flera steg längre.

Konceptet ID. Life togs fram av Jozef Kaban, som även ligger bakom designen hos CyberX.

Bakom designen står för övrigt Jozef Kaban, som tidigare varit design chef hos både Bentley och volkswagen där han bland annat tog fram det senare ratade konceptet ID. Life som ersattes med ID.2all av nuvarande designchefen Andreas Mindt (läs vår intervju med honom här om kommande ID.1). Och visst finns det vissa likheter i de boixiga formerna hos både CyberX och ID. Life.

När serieversionen av CyberX kommer har ännu inte meddelats.

Annons: