Dacia Spring ersätts med ny modell redan 2024
Carl Undéhn
23 feb 2022
Med ett pris på omkring 200 000 kronor är Dacia Spring sedan lanseringen förra hösten Europas billigaste elbil. Modellen finns ännu inte på den svenska marknaden, men under 2021 kom det in 40 000 beställningar från de europeiska marknader där modellen säljs.
Men Dacia Spring ser nu ut att bli en kort parantes i bilhistorien och ersättas med en ännu inte visad modell redan 2024. Det meddelade Luca de Meo, chef för Renaultkoncernen där Dacia, ingår under en presentation.
Hur mycket nyheter ersättaren kommer bjuda på återstår att se. Luca de Meo avslöjade endast att den precis som Dacia Spring ska byggas på plattformen CMF-A.
Möjligen kan den nya bilen bjuda på bättre innerutrymmen genom att använda sig av en omarbetad version av CMF-A som är helt framtagen för elbilar.
Beslutet att ersätta Dacia Spring kan också bero på modellens kvalitets- och säkerhetsproblem. I Euro-NCAP:s krocktest fick Dacia Spring också endast en av fem stjärnor. Det är visserligen bättre än Renault Zoe som i 2021 års tester blev helt utan någon stjärna, men även för Dacia Spring beskrevs säkerheten som ”problematisk”.
Alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi har presenterat en stor satsning som ska leda till 35 nya elbilar år 2030. Med det ställs Dacia inför en extra utmaning att hålla kostnaderna nere och fortsätta vara ett budgetmärke.
Inom alliansen har Nissan visserligen tagit på sig uppdraget att utveckla batterier som ska vara upp till 65 procent billigare än idag. Men även om det går helt enligt plan kommer de billigare batterierna dröja ytterligare minst sex år.
Under presentationen nämnde Luca de Meo även Renaults utannonserade konceptbil som ska ha en förbränningsmotor men drivas med vätgas.
– Denna produkt kommer annonsera en framtida produkt. För när vi på Renault gör ett koncept vill vi förverkliga det till en riktig bil. Det kommer presenteras vid ett stort event i maj och jag vill ge er en ledtråd om att det kommer en ny bil och ni kanske kan ana vad det blir. Elektrisk, kanske vätgas. Kanske något annat, sa Luca de Meo.