Därför försenades Volvos nya flaggskeppsmodell EX90
Carl Undéhn
21 jul 2023
Redan när Volvo EX90 presenterades i november förra året var det långt kvar till leveranserna. Den som gick in och beställde en EX90 på premiärdagen skulle få vänta mellan 16 och 18 månader på sin bil. Den långa leveranstiden kom att bli ännu längre när det tidigare i år meddelades att bilen försenas. I stället för som planerat att börja tillverkningen i slutet av i år sker det först under första kvartalet 2024.
Orsaken uppgavs vara problem med mjukvara och då även Polestar 3 använder mycket av samma teknik försenades även den. Mjukvara är ett brett begrepp, men i samband med att Volvo häromdagen släppte sin rapport för andra kvartalet fick vi veta exakt var skon klämmer: Lidar.
Med EX90 lovas den säkraste Volvon någonsin. Runt bilen ska det skapas en ”osynlig sköld” som läser av omgivningen med kameror, ultraljudsensorer – och ljusradar, så kallad Lidar. Med den kan bilen enligt Volvo ”se” 250 meter i mörker för att kunna upptäcka faror på vägen långt innan du gör det. Även vägbulor och potthål är något som den kan varna för. Volvo är inte först med att använda Lidar. Bland annat hittas det även ovanför vindrutan på NIO:s bilar. Men EX90 är den första modellen från Volvo att använda tekniken. Och enligt Volvos vd Jim Rowan sker mycket av kodandet för att använda Lidar internt hos företaget.
Det har alltså varit en större uppgift än vad det först räknades med. Enligt Jim Rowan beror förseningen på att de vill vara helt säkra på att bilen samarbetar med Lidar-radarn som det är tänkt för att höja säkerhetsnivån.
Till skillnad från Volvo EX90 är Lidar inte standard utan tillval hos Polestar 3. Trots det försenades alltså tillverkningen av även den modellen till första kvartalet nästa år.