/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FLucid-Air-Studio-01.jpg)
Därför vill Lucid Motors hellre leverera komponenter än bilar
Carl Undéhn
21 feb 2025
Förra hösten började Lucid Motors sälja sin nya, lyxiga elsuv Gravity på den amerikanska marknaden. Det är tillverkaren andra modell på marknaden, efter sedanen Lucid Air som än så länge endast säljs i USA, Tyskland och Nederländerna.
Men om märkets chef och grundarePeter Rawlinson får bästamma är det inte bilar han främst vill sälja. De fyller i stället ett syfte som marknadsföring för märkets teknik som främsta marknadsmodell ser han att Lucid Motors ska fylla en roll som leverantör av egenutvecklade komponenter.
– Jag skulle vilja att det blev 20-80: Tjugo procent utgörs av bilar, 80 procent utgörs av licenser. För den vision jag har för Lucid är att precis som det finns ett Intel-chip i din bärbara dator, finns det Lucid i en Honda eller en Toyota, säger Peter Rawlinson till InsideEVs.
Idag är det klart att Lucid Motors ska leverera drivlinor till elbilar från Aston Martin, men det är alltså en affärsmodell som märkets chef vill ska växa. Orsaken är Lucid Motors fokus på effektivitet och just det är enligt Peter Rawlinson vad som kommer leda till elbilarnas genombrott. Med en mer effektiv drivlina går det att bygga elbilar med mindre batterier som ändå har tillräckligt räckvidd som kunder efterfrågar.
Både sedanen Air och suven Gravity har märkets effektiva drivlina och en 900-volktsteknik som sticker ut på marknaden. Tillsammans med en ny generation battericeller från Panasonic med en energitäthet på över 800 Wh/liter har den över fem meter långa sugen Gravity en räckvidd på 72 mil.