Fisker ansöker om konkurs – ”Mest framkomliga vägen”
Carl Undéhn
18 jun 2024
Det har varit en stormig tid för Fisker de senaste månaderna. Problem som inte heller nedskärning av personalen, dumpade priser på lagerbilar, indraget assistansstöd eller försäljningen av grundaren Henrik Fiskers lyxvilla i Los Angeles ser ut att ha lyckats lösa.
Konkursen är nu ett faktum och bolaget har lämnat in en ansökan om rekonstruktion genom så kallad “Chapter 11” i USA. Med det kommer Fiskers tillgångar att säljas av för att betala av skulder till underleverantörer. Enligt medieuppgifter ska det handla om tillgångar med ett värde på mellan 500 miljoner och en miljard dollar.
“Efter att ha utvärderat alla alternativ för vår verksamhet har vi kommit fram till att en försäljning av våra tillgångar enligt Chapter 11 är den mest framkomliga vägen för bolaget”, skriver Fiskar i ett uttalande.
Redan i början av året uttryckte Fisker själva tvivel kring den fortsatta verksamheten. För att lyckas hålla bolaget flytande söktes ett samarbete med en icke namngiven stor biltillverkare. Enligt obekräftade rykten handlade det om Nissan, som visat sig intresserad att investera 400 miljoner dollar. I utbyte för det uppgavs Nissan få tillgång till teknik för Fiskers planerade pickup Alaska.
Med sin första hittills enda modell Ocean valde Fisker ett annorlunda upplägg där tillverkningen lades ut på entreprenad hos kontraktstillverkaren Magna i Österrike. I våras pausades tillverkningen av Ocean där, enligt Fiskar för att sälja av beståndet med lagerbilar. Men tillverkningen kom inte igång igen och i maj meddelade Magnas vd Swamy Kotagiri att de inte trodde på fortsatt produktion.
Vad framtiden för bolaget nu innebär för Fiskers kunder är oklart.