”Dynamisk prissättning” när andra ska ladda på Teslas Superchargers
Carl Undéhn
29 jul 2021
Efter lång tid av spekulationer bekräftade Teslas chef Elon Musk häromveckan att företaget kommer öppna sitt laddnätverk med Supercharhers även för andra bilar än de egna.
Som så ofta annars skedde det genom ett kort meddelande på Twitter. Detaljerna är därför ännu få, men under presentationen av Teslas kvartalsrapport i måndags bjöd Elon Musk ändå på lite mer information.
– Vi tänker oss en enkel lösning där man bara laddar ned Tesla-appen, åker till en Supercharger och anger vilken det är, sa han under en telefonkonferens med journalister.
Då laddnätverket är ett av Teslas främsta trumfkort och en stor anledning för kunder att välja just Tesla finns det en oro att öppnandet ska leda till trängsel vid laddarna. Att de som inte kör Tesla kommer få betala mer kan vi alltså räkna med. Exakt vad priset blir har ännu inte sagts, men det kommer vara rörliga priser med högre avgift under tider när många laddar.
– Vi måste bli smartare när det kommer till laddning. Att ladda under rusningstid kommer vara dyrare än under andra tider på dygnet. Det finns stunder då det är tomt vid Superchargers och andra då det är proppfullt, sa Elon Musk.
Om det är något som kommer påverka priset även för de som kopplar in en Tesla framgick inte. Däremot att laddkapaciteten för andra bilar också är något som kommer avgöra vad priset för att ladda landar på.
– Det kommer finnas en tidsbegränsning. Är laddkapaciteten låg får man betala mer, sa han.
Även om många elbilsägare säkert välkomnar möjligheten att ladda på Superchargers kan affärsmodellen med ”dynamisk prissättning” skapa förvirring.
Men genom att låta andra ladda på Superchargers öppnas flera nya affärsmöjligheter för Tesla. Förutom direkta inkomster från de som använder snabbladdarna kan Tesla även ansöka om fler kommunala och statliga bidrag för att utöka nätverket – något som kräver att laddarna är offentliga.
Under konferensen sade Teslas finanschef Zachary Kirkhorn att inkomsterna ska användas till att fortsätta bygga ut antalet Superchargers och öka kapaciteten. Elon Musk menade också att laddnätverket måste byggas ut i en snabbare takt än bilproduktionen.