Dysons elbil kommer 2021 – men solidstatebatterier får vänta

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

15 feb 2018

Dammsugartillverkaren Dyson planerar att kopiera Teslas väg till massmarknaden. Det brittiska företaget, som avser att investera två miljarder pund i elbilsutveckling, tänker börja med småskalig tillverkning. Produktionstakten ökar sedan när nya modeller kommer. Den första bilen lanseras 2021.

Detta enligt Financial Times, som har intervjuat ett 20-tal personer med koppling till företaget. Dysons uppköp av Sakti3, ett företag som utvecklar batterier med fast elektrolyt, har lett till spekulationer att sådana ska finnas i Dysons bilar. Tidningens källor säger dock att den första modellen kommer att ha litiumjonbatterier.

Planen är att introducera batterier med fast elektrolyt i de två efterföljande modellerna. Bilar som dessutom ska tillverkas i betydligt fler exemplar än den första modellen.

Hälften av investeringen ska enligt Financial Times källor plöjas ner i att utveckla bilarna, medan den andra hälften ska finansiera utvecklingen av batterier.

Företagets grundare James Dyson har tidigare meddelat att bilarna de utvecklar kommer att se ”ganska annorlunda” ut, men det är i princip allt vi vet om designen. ”Ganska annorlunda” kan för övrigt också beskriva de påslösa dammsugare med annorlunda design som företaget är känt för.

Hur annorlunda en bil verkligen kan bli återstår att se. Den svenska elbilstillverkaren Uniti utlovade också att revolutionera det som i alla tider har varit en låda på hjul och presenterade ett första koncept som var väldigt lik en modern dammsugare. När bilen slutligen lanserades fick världen se… en bil, om än liten. Den största skillnaden är att den körs med styrspakar.

I likhet med Uniti kommer Dyson enligt Financial Times att tillverka stora delar av bilen i plast och kompositmaterial. Detta för att hålla nere vikten, något som även kommer att påverka energiförbrukningen och därmed räckvidden.

Tidningen konstaterar att Dyson har en enorm fördel jämfört med Tesla och andra startupföretag i elbilsbranschen: De har ett upparbetat försäljningsnätverk och därmed viktiga erfarenheter och kontakter – något som är nog så viktigt i en värld där suget efter elbilar blir allt starkare.

Dyson suger upp Aston Martin-chef

Dyson får skattepengar för att bygga elbil

 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: