Efter strafftullarna – så agerar biltillverkarna nu

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 jul 2024

Från och med idag inför EU preliminära strafftullarna på elbilar tillverkade i Kina som säljs här. Exakt vad det kommer innebära för priserna är ännu oklart. Tesla gick redan häromveckan ut med en text på sin hemsida där det stod att priset på Model 3 kan komma att höjas i juli. Det på grund av att de Model 3 som säljs här tillverkas i företagets fabrik vid Shanghai.

Hur hög strafftullen blir på Teslas bilar har ännu inte slagits fast då tillverkaren bett om individuell prövning. För övriga tillverkare varierar strafftullen mellan 17,4 procent till exempel för BYD upp till 37,6 procent, beroende på hur stort statligt stöd EU-kommissionen anser att en tillverkare fått i Kina. Högst blir tullen på bilar från den statliga tillverkaren SAIC, som äger bland annat märket MG. Att det direkt kommer ske prishöjningar på MG:s bilar är ändå inte säkert.

Orsaken är att tillverkaren uppger sig ha ett stort lager med i alla fall modellen MG4 redan på plats här i Europa, enligt branschtidningen Automotive News. Till tidningen säger också Nio att strafftullarna kan leda till justering av priserna på deras bilar, utan att nämna några detaljer.

Geely, som äger bland annat Volvo, Polestar och Zeekr, åker på 19,9 procents strafftull. Vad det betyder för prissättningen på till exempel kinatillverkade Volvo EX30 är ännu oklart.

– Vi kan inte säga något i nuläget, utan utreder fortfarande vad det här betyder för oss, säger Volvo Cars presstalesperson Kristin Boldemann Wester till Göteborgs-Posten.

UPPDATERING

Volvo har nu meddelat att priset på EX30 höjs med 20.000 kronor, från tidigare 429.900 till att nu börja på 449.000 kronor.

Det preliminära med strafftullarna innebär att det ännu inte tas ut någon extra avgift. Det sker först i november och då retroaktivt om strafftullarna då blir definitiva. Fram tills dess förhandlas det med Kina om en lösning.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!