Elbilar ljuspunkt när vinst och försäljning rasar för BMW
Carl Undéhn
6 nov 2024
Mercedes har redan antytt att vinsten i år kommer bli lägre än väntat. Siffrorna för årets tredje kvartal visade att Volkswagen hade en vinstmarginal på endast 2,1 procent. Något som fick tyska tidningar att beskriva märket som ”knappt lönsamt”. Och när nu även de så kallade premiummärkena Audi och BMW släpper sina siffror över det tredje kvartalet pekar även där kurvorna nedåt.
Hos Audi uppgick förlusten till 168 miljoner euro, nästan två miljarder kronor. En förlust som till stor del beror på höga kostnader i samband med att fabriken i Bryssel, där för tillfället endast Q8 e-tron byggs, ska stängas. Också Audi visade på en svag vinstmarginal på 2,5 procent. Målet för i år är satt till mellan 6 och 8 procent. Audis försäljning av elbilar minskade under det tredje kvartalet med 6,1 procent.
En liknande vinstmarginal hade också BMW med 2,3 procent. Problem med bromsar från underleverantören Continental och haltande försäljning i Kina gjorde att vinsten för BMW minskade med nästan 80 procent under årets tredje kvartal.
Försäljningen för BMW Group, där även Mini och Rolls Royce ingår, uppgick till 540.881 bilar mellan juli och september. Det är en minskning med 13 procent jämfört med samma tidsperiod året innan. Men lyfts de helt eldrivna modellerna ut ökade försäljningen av dem med 10 procent under det tredje kvartalet. Totalt sålde BMW Group 103.438 elbilar mellan juli och september.
Mellan januari och september var ökningen av elbilar ännu större med 19,1 procent. Det trots att den totala försäljningen under tidsperioden minskade med 4,5 procent. ”Den starkt uppåtgående trenden för helelektriska fordon bekräftar BMW Groups framgångsrika elektrifieringsstrategi”, skriver BMW.