En massa myrsyra är starkare än några hästar

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

6 jul 2017

Myrsyra kan konkurrera med både batterier och vätgas, tror en grupp studenter vid tekniska högskolan i Eindhoven. Sedan tidningen Elbilen först rapporterade om tekniken i januari 2016 har studenterna varit flitiga som myror. När de visade upp prototypen sa de  att nästa steg var att driva en bil med tekniken – det blev i stället en buss.

Drivmedlet, som lagras i ett släp bakom bussen, består till 99 procent av myrsyra och den resterande procenten är en hemlig tillsats. I samma släp spjälkas drivmedlet, som studenterna kallar hydrozine, till vätgas och koldioxid. Vätgasen omvandlas därefter med en vanlig bränslecellsstack till elektricitet. Ekipaget kan skicka ut 25 kilowatt till dragfordonet – en elbuss som tillhör kollektivtrafikföretaget i den nederländska staden.

Tekniken har många fördelar, hävdar forskningsgruppen. Jämfört med batterier är energidensiteten högre och jämfört med traditionell vätgasteknik är den både säkrare och eftersom drivmedlet är flytande skulle det kunna tankas vid vanliga bensinstationer. Miljövänligt är det också, eftersom nettoutsläppet är noll – myrsyran framställs av koldioxid.

Läs mer om annan ny teknik som kan förlänga räckvidden och göra stora batteripaket överflödiga i det senaste numret av tidningen.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: