EQE SUV ska bjuda på lyx i vardagen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 okt 2022

Efter att lyxiga EQS förvandlades till rymliga EQS SUV är det nu dags för det mindre syskonet EQE att växa på höjden när Mercedes presenterar EQE SUV.

På längden mäter den nya modellen 4,86 meter vilket gör den nästan tio centimeter kortare än sedanen EQE. Men suv-versionen växer nästan två decimeter på höjden och är dessutom något bredare.

Måtten kan delvis jämföras med suven GLE. Och med Sverige som en prioriterad marknad hoppas nu Mercedes i Sverige att EQE SUV ska kunna rida vidare på framgångarna med den modellen.

EQE SUV kommer i flera olika versioner där alla får samma batteristorlek på 90,56 kWh.

Det har som tidigare EQ-modeller ett 400-voltstsystem och kan snabbladdas med upp till 170 kW – en effekt som knappast är klassbästa idag. Till skillnad från andra tillverkare som Porsche och Hyundai/Kia som har 800-voltstsystem för snabb laddning har Mercedes hållit fast vid lägre laddeffekt men istället fokuserat på att hålla en så hög nivå som möjligt under lång tid.   

Hur EQE SUV står sig där jämfört med EQS och EQE återstår att se vid ett långtest.

Bakhjulsdrift ned 59 mils räkvidd – eller sportig prestanda-suv

Standardmodellen EQE 350+ driver på bakhjulen och levererar 293 hästkrafter och ett vridmoment på 565 Nm. Det är också versionen med längst räckvidd på upp till 59 mil.

Fyrhjulsdrivna EQE 350 4MATIC kommer också med 293 hästkrafter men ett kraftigare vridmoment på 765 Nm och en räckvidd på upp till 55,8 mil.

EQE SUV kan bli en viktig volymodell och det återspeglas enligt Mercedes svenske chef Ola Källenius bland annat i produktionsplanerna.

Ola Källenius

– EQE SUV ska byggas både i USA,  där vi traditionellt bygger våra suvar. Men också i Kina vilket är ett tecken på att det är ett viktigt segment, sa Ola Källenius under presentationen i Paris.

Toppmodellen heter EQE 500 4MATIC och bjuder på 410 hästkrafter och ett vridmoment på 858 Nm. Med det sjunker också räckvidden till 54,7 mil.

Dragvikten är på 1,8 ton och bagageutrymmet rymmer 520 liter, eller 1 675 liter med fällda säten.

Under kvällen fick vi veta att det kommer två sportiga versioner från AMG.  EQE 43 4MATIC kommer naturligtvis med fyrhjulsdrift och 476 hästkrafter. Den som vill ha mer kan beställa EQE 53 4MATIC+ med AMG DYNAMIC PLUS som ger 687 hästkrafter och ett vridmoment på upp till 1 000 Nm.

I båda fallen får du också elmotorer och luftfjädring speciellt utvecklade av AMG samt extra styrning på bakhjulen.

Mercedes lovar nämligen generellt goda off road-egenskaper och att EQE SUV är en bil som ska kunna ta sig fram även på dåligt vägunderlag.

Hur bra den är i skogen vet vi ännu inte, men med styrbar bakaxel är den i alla fall smidig i stan. Som hos sedanen EQE går det att köpa till ökad styrning på bakhjulen för en vändradie på endast 10,5 meter, jämfört med 12,5 meter i standardutförande.

Effektivitestänkande i en elsuv

Förutom chefen Ola Källenius fanns också den tekniska chefen Markus Schäfer på plats. Han har gjort ett stort nummer av att Mercedes fokuserar på effektivitet, inte minst med konceptbilen EQXX som visat sig vara mer effektiv än vad Mercedes först tänkt sig.

Så hur passar då ännu en högbyggd elsuv in i Mercedes tänk om att ”effektivitet är den nya valutan”?

Ola Källenius med EQE SUV

– EQE SUV har en annan form, ja, men det är också vad kunderna vill ha, säger han och menar att även en suv från Mercedes ska visa på tillverkarens fokus på effektivitet.

– Samma tankegångar som med EQXX hittas även här. Till exempel har EQE SUV ett cd-värde på låga 0,25 och systemet från EQXX med att stänga av funktioner som inte används för tillfället hittas även här, säger han och menar att de med EQE SUV tagit tänket från supereffektiva EQXX till en suv.

Gott om plats — även bak

Elbilen var på plats vid premiären i Paris där fokus låg på ljudupplevelsen. Med den nya modellen lanserade Mercedes även ett nytt samarbete med Dolby Atmos, musiktjänsten Apple Music och skivbolaget Universal.

Det är första gången det annars så tillslutna Apple tillåter att företagets musiktjänst integreras hos någon annans mjukvara.

Om det även ingår ett abonnemang för Apple Music för den som köper en EQE SUV kunde Mercedes inte svara på i dagsläget.

Med Dolby Atmos vill Mercedes bjuda på en musikupplevelse utöver det vanliga. Enligt tillverkarens egna undersökningar föredrar hälften av Mercedes kunder att ha bra ljud i bilen framför hemma.

Hur EQE SUV står sig mot konkurrensen får vi återkomma till efter en provkörning. De första intrycken med bilarna på plats vid eventet bjöd på både högt och lågt.

Ljudbilden var imponerande och bäst blev den när de tunga pjäserna till dörrar hade stängts om en – en blinkning till klassiska Mercedes-modeller.

Framsätet bjuder på en mer än bekväm upplevelse och naturligtvis finns Mercedes jätteskärm MBUX Hyperscreen som tillval. Baksätet drar nytta av bilens mer högbyggda konstruktion där det upphöjda golvet inte märks av på samma sätt som i sedanen EQE.

Men den generellt höga detaljfinishen är inte genomgående. Nackskydden fram i AMG-versionen känns som en enkel plastkåpa fäst utanpå stolen och touchytan på ratten i standardversionen ger ett ganska billigt intryck.

Nu kanske det var prototyper som visades upp ikväll, men med tanke på Mercedes ambitioner känns det rimligt att ställa höga krav på helhetsupplevelsen.

Svenska priser och leveransdatum har ännu inte meddelats.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!