Euro NCAP: fem bilar med bäst – och sämst – assistanssystem
Carl Undéhn
24 okt 2024
Organisationen Euro NCAP är främst känd för sina krocktester av bilar. Men även annan säkerhet hos sätts under lupp. Vid krocktesterna spelar bilens assistanssystem för att hindra kollision en allt viktigare roll. Vid Assisted Drive-testet är det däremot fullt fokus på hur assistanssystemen fungerar under körning.
Vid den senaste rundan testades fem modeller och det var tyskarna det gick bäst för. Två av de testade modellerna, eldrivna BMW i5 och Mercedes C-klass som är på väg att komma som elbil, plockade hem det högsta betyget ”Very Good”. Båda modeller lovordas för sina system som av robust hastighets- och sidokontroll. Men också att föraren ”hölls i loopen”, något som är ett viktigt moment vid testet för att säkerställa att föraren snabbt kan ta över kontrollen vid behov.
Med i testet fanns även Volkswagen ID.7 och Volvo EC40 som båda tilldelades betyget ”Good”. De ansågs ha assistanssystem som presterar bra på vägen, men når inte upp till samma nivå som BMW I5 och Mercedes C-klass.
Sämre gick det för BYD Atto 3 som fick bottenbetyget ”Not recommended”. Den adaptiva farthållaren anpassade inte farten efter bilen framför tillräckligt bra och bilen varnade inte föraren i tillräcklig grad när det var dags att ta över kontrollen. Då avaktiveras filhållaren med den adaptiva farthållaren fortsatt aktiverad, vilket kan orsaka fara enligt Euro NCAP. BYD Atto 3 får också kritik för att bilens kameror var dålig på att läsa av hastighetsskyltar.
Euro NCAP testar bilars assistanssystem sedan 2020. I takt med att tekniken erbjuds av allt fler tillverkare och utvecklas har kraven i testet kraftigt höjts på senare år. Bland annat har nu kraven på förarövervakning skärpts och mer noggrann mätning av hur farthållaren förhåller sig till vägens egenskaper och möjliga faror.