Europas första raffinaderi för litium nu igång
Carl Undéhn
19 sep 2024
När Tesla inledde arbetet med ett eget raffinaderi för litium kallades det av chefen Elon Musk för “en licens att trycka pengar”. Orsaken är den höga vinstmarginalen på litium, i synnerhet för några år sedan när priset på litium nådde rekordnivåer.
Som namnet antyder är det en viktig del vid tillverkning av litiumjonbatterier och behovet väntas öka. I Tyskland har nu arbetet med Europas första raffinaderi för litium precis avslutats och produktionen av litiumhydroxid för batteritillverkning är igång. Litiumet som renas där kommer från Brasilien, men på sikt är tanken att använda litium från Portugal och Tyskland.
Företaget bakom har ingenting med Mercedes prestandabilar att göra, men heter AMG Lithium. Årsproduktionen är upplagd för 20.000 ton litiumhydroxid, vilket enligt företaget kan användas för att tillverkar batterier till en halv miljon elbilar. Det räknar man med att komma upp i under nästa år. Skulle behovet öka kan årsproduktionen skalas upp till 100.000 ton.
Mottagarna av litiumhydroxid från Europas första raffinaderi uppges vara batteritillverkare i Polen och Ungern. Vilka företag det handlar om nämns inte, men i Ungern bygger kinesiska CATL en batterifabrik och i Polen finns bland annat fabriken Northvolt Dwa där det tillverkas batterisystem. Enligt det sparpaket som Northvolt nyligen presenterat är det däremot en fabrik som helt eller delvis ska säljas.