EX90 ska bli Volvos säkraste bil någonsin

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 sep 2022

Volvos nästa elbil beskrivs som en eldriven efterföljare till dagens suv XC90. Men vad den ska få för namn har länge varit höljt i dunkel. ”Embla” var ett namn som det har spekulerats om, men Volvo kommenterade aldrig det. Den tidigare chefen Håkan Samuelsson avslöjade endast att namnet ”börjar med en vokal”.

Han hade rätt, men i stället för ett namn från den nordiska mytologin håller Volvo fast vid en kombination av bokstäver och siffror.

Namnet blir EX90 och bilen kommer ha världspremiär den 9:e november. Teknisk information om batteri, räckvidd och effekt kommer att släppas bit för bit under kommande veckor. Hur EX90 ser ut får vi heller inte veta. Eventuellt kommer den i alla fall delvis se ut som konceptbilen ”Concept Recharge” på bilden här ovan.

Men redan nu får vi veta att EX90 kommer ha den högsta säkerhetsnivån någonsin i en bil från Volvo. Det görs möjligt genom att bilen ska utrustas med en ”osynlig säkerhetssköld” som till skillnad från tidigare kommer förstå både bilens omgivning och föraren.

Volvo nämner trötthet och distraktion som exempel på situationer då säkerhetssystemet ska gripa in. Kameror och sensorer läser av föraren för att kunna skicka en varning med ett mottryck i ratten om algoritmen kommer fram till att du inte är uppmärksam.

Om föraren somnar kan bilen stanna ”säkert vid vägkanten” och automatiskt ringa efter hjälp.

Exakt vad för sensorer som används framgår inte. Eventuellt kan det även innefatta sensorer i ratten som känner av puls, något som Renault visade i sitt koncept Scénic som vätgashybrid.

Utanför bilen läser kameror, Lidar-radar och vanlig radar läser av trafiken och miljön runt bilden för att skapa en 360-gradersbild av vad som händer. Enligt Volvo är teknik som Lidar-radar överlägset mänskliga sinnen genom att kunna se i mörker och aldrig bli trött.

EX90 kommer att tillverkas i Volvos amerikanska fabrik i South Carolina. Där ska även Polestars nästa modell tillverkas, elsuven Polestar 3, som har premiär i oktober.

Hur mycket teknik de båda modellerna delar med varandra och vilka skillnaderna blir vet vi alltså senast den 9:e november. Polestars chef Thomas Ingenlath har i alla fall antytt att Polestar 3 kommer bli mer kraftfull än Volvos elsuv. Bland annat har han beskrivit Polestar 3 med orden ”Det är inte en bil att köra till förskolan med”.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!