Får vi snart se en Volkswagen ID. Cab?
Carl Undéhn
2 dec 2021
Eldrift är optimalt för en cabriolet. Med en eller två elmotorer går det att njuta av att köra nedcabbat utan både störande motorljud och avgaser. Helst ska då naturligtvis även alla andra bilar runt omkring också de köra utsläppsfritt.
Eldrivna Fiat 500 går att få utan tak (för ”dolcevita-feeling”, enligt Fiat) och Nissan tog fram en Leaf som cabriolet för att fira 100 000 sålda exemplar i Japan, men den gick aldrig i serieproduktion. Och så har vi så klart Tesla Roadster som ska få avtagbart targatak, men den har försenats till 2023.
Utbudet av eldrivna cabrioleter är alltså smalt. Men nu ryktas det om att Volkswagen har planerar på att ta fram just det.
Volkswagen har också en historia av något oväntade modeller utan tak, till exempel kompaktsuven T-Roc. Den tillverkas idag i fabriken vid staden Osnabrück och bakgrunden till ryktet är de pågående förhandlingarna inom Volkswagenkoncernen om vilka modeller som ska byggas i vilka fabriker. Den 9:e december ska beslutas fattas kring produktionsplanerna för de kommande fem åren.
Branschtidningen Autmobilwoche citerar Volkswagens koncernchef Herbert Diess med att fabriken i Osnabrück är ”ytterst kompetent för en nischad cabriolet”.
– Nästa möjlighet måste naturligtvis vara en eldriven cabriolet. Det finns övervägande hos Volkswagen, det finns övervägande hos Audi, ska Herbert Diess ha sagt.
Fabriken i Osnabrück hörde tidigare till karossbyggaren Karmann som bland annat byggde cabrioletversioner av både den klassiska Bubblan och alla versioner av Golf utan tak fram till 2010. Det finns alltså en lång historia och erfarenhet av att bygga specialversioner av Volkswagens modeller.
I början på året visades också två skisser på en ID.3 utan tak med rubriken ”En eldriven cabriolet? Vad tycker ni?”. Med det verkade Volkswagen skicka upp en testballong för att se hur förslaget togs emot.