Färre elbilar gav ökade utsläpp förra året

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 jan 2025

Förra året bröts den nedgående trenden med minskade utsläpp från nya personbilar. I stället ökade det genomsnittliga koldioxidutsläppen med omkring 3 gram till 64 gram per kilometer. Det visar branschorganisationen Mobility Swedens rapport av fordonsåret 2024, som sammanfattas som ”svagt”.

Orsaken till de ökade kodioxidutsläppen förklaras med att det kom ut färre nya elbilar på våra vägar, som minskade med 16 procent jämfört med året innan. Totalt registrerades det in 94.332 nya elbilar under året, som med det utgjorde en andel på 35 procent av alla nya bilar.

– Det är en oroande men väntad utveckling med höjda utsläppsnivåer till följd av den svaga utvecklingen av elbilar. Nu när det ekonomiska läget blir bättre för många hushåll och företag har regeringen ett guldläge att införa nya effektiva styrmedel för att återigen få fart på elektrifieringen för att minska utsläppen från nya bilar, säger Mattias Bergman som är vd på Mobility Sweden.

Volvo EX30 blev förra årets näst mest registrerade elbil.

Även den totala nybilsregistreringen minskade med 7 procent och uppgick till sammanlagt 269.498 nya bilar.  Bland lätta lastbilar var minskningen jämfört med året innan 12 procent (totalt 38.318 exemplar) och nyregistreringen av tunga lastbilar minskade med 21 procent (totalt 5.230 exemplar). Elektrifieringen av lastbilar ökade däremot, för lätta lastbilar från en andel året innan på 20 procent till att under 2024 vara 22 procent och de eldrivna tunga lastbilarna ökade från 4 till 6,5 procent. Samma utveckling hittas också hos bussarna, vars totala försäljning minskade med hela 30 procent (783 exemplar totalt) men andelen eldrivna bussar ökade från 28 till 32 procent.

Lyfts siffrorna för december ut visar de att andelen eldrivna personbilar stod för 41 procent av nybilsregistreringen. Det är en något större andel jämfört med samma månad ett år tidigare då andelen uppgick till 39 procent. Men i antal minskade elbilarna med 7 procent från 11.482 exemplar i december året innan till 10.696 exemplar.

Många har väntat på eldrivna kombimodeller, och med ID.7 Tourer ser Volkswagen ut att ha träffat rätt.

Den mest registrerade modellen både förra månaden och sett till hela året var Tesla Model Y, som alltså behåller sin förstaplats i Sverige. Totalt registrerades det 18.293 exemplar av Tesla Model Y under 2024, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan. Både december och årets näst mest registrerade elbil var Volvo EX30 med 7.100 exemplar totalt under 2024, följt av Volvo EX40/EC40 med 6.165 exemplar.

En modell som klättrat i listan är Volkswagen ID.7 som under december var månadens tredje mest registrerade elbil med 603 exemplar, och totalt 3.376 exemplar under 2024. Här skiljs inte mellan halvkombin ID.7 och vinnaren av vår Årets elbil, kombin ID.7 Tourer.

Med en prognos på 275.000 nya personbilar under 2025 räknar Mobility Sweden med en marginell ökning. Utvecklingen bromsas in av fortsatt lågkonjuktur, men när det kommer till andelen elbilar väntas den öka till 40 procent under 2025.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!