Färre leveranser och ökad förlust för NIO
Carl Undéhn
30 aug 2023
Kinesiska NIO har på kort tid lanserat flera modeller och expanderat till bland annat Sverige. Med det infördes även möjligheten att byta batteri i stället för att snabbladda vid en av tillverkarens NIO Power Swap Station. Även de har blivit fler under året och den senaste öppnade häromveckan i Stockholm.
Satsningarna innebär stora utgifter och det märks när NIO nu släpper siffrorna för årets andra kvartal. Förlusten efter skatt uppgick till 6,1 miljarder yuan vilket motsvarar omkring 9 miljarder kronor. Det är mer än både samma kvartal förra året och det första kvartalet i år.
Den ökade förlusten förklaras delvis med färre sålda bilar. Under det andra kvartalet uppgick leveranserna till 23.520 fordon. Det är över 24 procent färre än under årets första tre månader. NIO:s bästa kvartal var de sista tre månaderna förra året då företaget levererade över 40.000 bilar.
NIO ser ändå ljust på framtiden och räknar med ökade leveranser under det pågående tredje kvartalet. Under sommaren ställdes en del av tillverkningen om och lanserade en uppdaterad version av elsuven ES6, som här säljs under namnet NIO EL6. Den tidigare versionen var länge märkets bäst säljande modell i Kina.
Optimismen får även stöd av siffrorna för juli. Då lyckades NIO för första gången leverera strax över 20.000 bilar på en månad. NIO räknar därför med att kunna leverera minst 55.000 bilar under årets tredje kvartal.
Enligt siffror från branschorganisationen Mobility Sweden registrerades det in 6 exemplar av NIO i Sverige under juli. Fram till sista juli i år har det registrerats 105 exemplar av NIO ET7, NIO ET5 och NIO EL7.