Finnair visar intresse för svenskutvecklat elflygplan
Carl Undéhn
29 mar 2021
Flygbolagens affärer går kanske inte på högvarv just nu när resandet har minskat i spåren av pandemin. Men det smids ändå planer för framtiden och den kan bli elektrisk även i luften.
Finnair visar därför intresse för ES-19, ett eldrivet passagerarplan som utvecklas av Heart Aerospace i Göteborg. Som namnet antyder erbjuder det plats för 19 passagerare och ska kunna flyga en sträcka på omkring 40 mil. Anders Forslund, grundare och vd för Heart Aerospace, menar också att deras flygplan kommer bli betydligt billigare än dagens fossildrivna modeller.
Kortdistansflygningar släpper idag ut mest koldioxid per kilometer och utgör 85 procent av alla flygavgångar, enligt Heart Aerospace. Därför är det ett viktigt segment att satsa på för att minska utsläppen.
Lansering av ES-19 är ännu några år bort och planerad till 2026. Men redan nu visar stora kommersiella bolag intresse. Tillsammans med Finnair har Heart Aerospace undertecknat ett så kallat ”Letter of interest”. Det innebär en intresseförklaring från Finnairs sida som ser möjligheter att använda ES-19 på kortare inrikesflygningar. Det skulle i sånt fall handla om 20 exemplar av det elektriska flygplanet och Finnair hör till de bolag som satsar mest på kommersiell användning av tekniken.
– Finnair tror att elflygplan kommer bli ett verktyg för framtidens flyg. Det kommer hjälpa till att lyfta fram ansvarsfullt och hållbart flygande på framförallt kortare sträckor i en tid är klimatförändringar allt mer kommer dominera agendan, säger Anne Larilahti som ansvarar för hållbarhet hos Finnair.
Både Finnair och Heart Aerospace ingår i Nordic Network for Electric Aviation, tillsammans med bland annat flygbolagen SAS och BRA. Nätverket verkar för att skapa standarder för att kunna ladda elektriska flygplan och utveckla tekniken.