Fisker gör som NIO – satsar på batteribyten
Carl Undéhn
3 maj 2023
Om allt går enligt plan börjas elsuven Fisker Ocean från den danske bildesignern Henrik Fisker levereras till kunder i Europa nu i veckan. Amerikanska kunder får vänta ett tag till. Som plåster på såren får de kanske tidigare tillgång till möjligheten att byta batteri som alternativ till att snabbladda.
Det är nämligen något som Fisker vill börja erbjuda till både den aktuella modellen Ocean och kommande modeller. För det har Fisker inlett ett samarbete med amerikanska Ample och deras system för batteribyten.
Enligt de båda företagen ska Fisker Ocean med möjlighet att byta batteri finnas tillgänglig från början av nästa år. Tjänsten ska främst rikta sig till storkunder som biluthyrare och taxitjänster där ett batteribyte på några minuter ger en fördel mot att snabbladda.
Fisker Ocean Ultra och Extreme med ett NMC-batteri ska kunna ladda med 250 kW. Med det tar det 29 minuter att ladda från 10 till 80 procent. Instegsversionen Fisker Ocean Sport har ett LFP-batteri som uppges kunna ladda med 200 kW. Att ladda till 80 procent ska då ta 33 minuter.
Hittills är kinesiska NIO den tillverkare som kommit längst med att etablera ett nätverk för batteribyten. I Kina finns idag över 1 300 stationer för det. NIO har satt upp ett mål att bygga 100 stationer för batteribyten i Europa under 2023. I Sverige öppnade nyligen den tredje stationen.