Fisker ifrågasätter sin egen framtid

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 mar 2024

Till skillnad från en rad andra start up-företag inom elbilbranchen har Fisker faktiskt lyckats få i gång tillverkning av en modell och få ut den på vägarna. Märkets första bil, elsuven Ocean, byggs sedan början av förra året av Magna i österrikiska Graz.

Med nästa modell Pear vill Fisker lansera en volymmodell med ett pris från omkring 300.000 kronor som dessutom uppges kasta om en del tankegångar kring hur en bil konstrueras. Men om den, samt den planerade pickupen Alaska och sportbilen Ronin, verkligen blir  av är nu osäkert.

I presentationen till helårsrapporten för 2023 skriver Fisker att det finns ”betydande tvivel” kring företagets fortsatt verksamhet. Orsaken är att företaget står inför stora ekonomiska utmaningar. Under förra årets sista kvartal gick Fisker back 464 miljoner dollar.

Redan nu måste 15 procent av de anställda sägas upp. Det förklaras med att Fisker ska komplettera den nuvarande direktförsäljningen med samarbete genom återförsäljare. En omställning som Fiskers affärsplan är ”starkt beroende av en framgångsrik övergång till”, skriver Fisker.

Utöver det kan Fisker behöva försöka få in nya pengar, både för att gå vidare med de kommande modellerna och hålla produktionen av Ocean i gång. För det förs det redan samtal med både långivare och en icke namngiven biltillverkare kring en möjlig investering i bolaget.  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!