Mindre av allt ska få Fisker att pressa priset på Pear

Carl Undéhn

Carl Undéhn

29 jan 2024

Efter elsuven Ocean vill Fisker med nästa modell Pear 2025 lansera en lågt prissatt elbil. Exakt hur lågt återstår att se, men grundaren Henrik Fisker har talat om en prislapp från omräknat 300.000 kronor.

Bland berättade han i en intervju för oss att Pear är en produkt som ifrågasätter många saker kring dagens bilar och hur de tillverkas.

– Vi lever helt andra liv idag, så varför är inte också bilarna på ett annat sätt, sa Henrik Fisker när vi intervjuade honom under eCarExpo i Stockholm förra året.

Det betyder en helt annan konstruktion och plattform än vad som hittas hos nuvarande modellen Fisker Ocean, säger Henrik Fisker till brittiska Autocar.

– När vi startade med Pear sa jag till ingenjörerna att ta bort 25 procent av alla delar. Bara eliminera dem. Hitta ett sätt. Det var olidligt. Vi hade möten varannan dag i många månader, och de lyckades ta bort 35 procent av alla delar i bilen, säger han till tidningen.

Vilka delar av konstruktionen som de lyckades skala bort i jakten på att pressa kostnaderna avslöjas inte. Men vi kan nog räkna med en funktionell och reducerad insida. Under eCarExpo förra året nämnde Henrik Fisker till exempel att Pear saknar handskfack som i stället ska ersättas med en bricka.

Däremot lovas unika funktioner, något som enligt Henrik Fisker är ett måste för att han ens ska vara intresserad av att utveckla och tillverka en modell.

– Vi kommer inte att lansera något fordon från Fisker om vi inte har minst fyra unika egenskaper. Om jag bara skulle göra en annan elbil som var lika stor som en Volkswagen Polo skulle du kunna glömma mig, för varför skulle du köpa den bilen, säger han till tidningen.

Reduceringen ska även innefatta elektroniken i bilen. Enligt Fisker har de utvecklat en egen arkitektur baserad på två datorer för hela bilen som ska minska energiförbrukningen med 25 procent, utan att nämna jämfört med vad.

Förutom Pear visade Fisker i somras pickupen Alaska, som nyligen bekräftades även för europeisk lansering, samt den handbyggda sportbilen Ronin med 1.000 hästkrafter.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!